Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland
Derk Sauer: mediatycoon in Rusland
Hoe leid je een mediabedrijf in een land zonder echte persvrijheid? En hoe zet je de knop om naar ondernemen in de Nederlandse mediacultuur?
Van hoofdredacteur van de Nieuwe Revu werd Derk Sauer een mediatycoon in Rusland en later ook in Nederland. In 1989 begon hij samen met enkele Russische journalisten een glossy magazine in Moskou, waar de Sovjet-Unie op instorten stond. Een valse start: de journalisten bleken KGB-agenten te zijn. Drie jaar later richtte hij samen met Annemarie van Gaal uitgeverij Independent Media in Moskou op. Het was het begin van een media-imperium, met het onafhankelijk dagblad de Moskou Times en dertig Russische versies van internationale succesbladen als de Playboy en de Cosmopolitan. Sauer verkocht zijn bedrijf in 2005 voor 142 miljoen euro aan Sanoma, maar hij bleef voorzitter van de raad van bestuur. Hij breidde zijn imperium uit naar Nederland met de start van uitgeverij Nieuw Amsterdam. In 2010 kocht hij samen met een investeringsmaatschappij NRC Handelsblad en nrc.next. Officieel bemoeit hij zich niet met de koers van NRC, maar hij steekt zijn visie op moderne journalistiek niet onder stoelen of banken. Investeren in een krant was volgens hem het domste wat hij kon doen, maar hij volgde zijn liefde voor media en zijn passie voor yoga: “Ik ben niet angstig en laat me leiden door de yoga-gedachte: het belangrijkste is om nú te leven.” Afgelopen jaar kwam Sauer in conflict met het Kremlin en moest hij zich verdedigen tegen de beschuldiging van fraude. Over leiderschap, persvrijheid en succesvol ondernemen in Poetin’s Rusland.
Derk Sauer is journalist en uitgever. In ’89 vertrok hij naar Rusland. Hij introduceerde er glossies als Cosmopolitan en Playboy. Zijn bedrijf ‘Independent Media’ groeide, met meer dan veertig titels, uit tot de grootste uitgever van het land. In 2005 verkocht hij zijn bedrijf aan het Finse Sanoma voor 142 miljoen euro. Na een intermezzo als mede-aandeelhouder van NRC, werd Sauer gevraagd leiding te geven aan RBK, het belangrijkste digitale media bedrijf in Rusland.
Bij succesvolle leiders denken we vaak aan CEO’s, politici of bestuurders. Maar een dirigent, filmregisseur of een uitgever is ook een leider. Vergt dat een ander type leiderschap? Wat kunnen we leren van hun strategieën? En hoe belangrijk is inhoudelijke vakkennis voor goed leiderschap? In deze serie geven de sprekers een inkijkje in hun eigen werk en vertellen over hun eigen ervaringen met leiderschap. Vervolgens worden ze geinterviewd door prof.dr. Janka Stoker, hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering, of prof.dr. Harry Garretsen hoogleraar International Economics & Business. Georganiseerd i.s.m. onderzoekscentrum ‘In the LEAD’ van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.