Skip to main content
In series
Nederlands

Groepscreativiteit

Bernard Nijstad, Dries Faems en Peter van Strien

Zijn we creatiever in groepsverband? En welke wisselwerking is nodig om tot de beste prestaties te komen?

Vaak richt onderzoek naar creativiteit zich op het individu. Maar, roepen veel wetenschappers, het romantische beeld van de creatieve eenling op de zolderkamer is achterhaald. Creativiteit en innovatie zijn vaker een collectief proces gebaseerd op sociale interacties. Artistieke creaties, innovatieve ideeën en wetenschappelijke doorbraken zijn zelden het gevolg van de geniale inzichten van een enkeling, meestal is het een gevolg van samenwerking van mensen of groepen mensen. Om innovatie te stimuleren structureren organisaties en bedrijven het werk tegenwoordig steeds vaker rond groepen en teams. Wie kent ze niet, de brainstorm-middagen om nieuwe ideeën te generen. Hoe meer mensen hoe meer ideeën, het klinkt logisch, maar werkt dat ook zo? Zijn we creatiever in groepsverband? En welke wisselwerking is nodig om tot de beste presentaties te komen?

Bernard Nijstad, sociaal psycholoog en hoogleraar HR managment en organisatiegedrag, zal een korte lezing geven over zijn onderzoek naar creativiteit in groepen. Vervolgens gaat hij in gesprek met Dries Feams, hoogleraar innovatie en organisatie, en Pieter van Strien emeritus hoogleraar psychologie en schrijver van het boek ‘Psychologie van de wetenschap’.

Interessante link
Blog Bernard Nijstad
 

Also in this series

See also

Film premiere and discussion with Dirk Bezemer
The Good, the Bad and the Ugly
English

Money is nothing more than debt created by banks. How does a debt crisis work? And how can we prevent crises and get out of our current one?

Vreneli Stadelmaier
Hoe vrouwen kunnen genieten van hun succes
Nederlands

Talentvolle vrouwen hebben vaak een gebrek aan zelfvertrouwen. Als gevolg daarvan leggen ze de lat voor zichzelf heel hoog, of juist heel laag.

Placeholder
Pieter Bregman, Haiko Meijer, Gusta Renes
Over bouwbeleid, strijkstokken en marktwerking
Nederlands

Jaar in jaar uit worden koopwoningen duurder. Zo steeg de prijs in 2005 met 5,4 procent en ook voor 2006 wordt opnieuw een fikse groei verwacht.