Skip to main content
Placeholder
Nederlands

Alledaagse Schoonheid

Zuzanna Skalska, Paul Hekkert, Rob van Gerwen, Semir Zeki

Of het nu om kleding, kopjes, meubels, auto’s, tuinen of gebouwen gaat, dagelijks zien we dingen in onze omgeving die we direct als mooi of lelijk bestempelen. Smaken verschillen, maar wat we mooi vinden wordt zeker ook beïnvloed door trends.
Industriële vormgevers en ondernemers met slimme marketingstrategieën spelen in op ons gevoel van schoonheid. Hele campagnes worden gevoerd om ons ‘mooie’ producten aan te prijzen. En met succes: we vallen massaal voor het fraaie design van de Ipod of voor de nieuwe modekleuren. Ook het straatbeeld wordt bepaald door fashion trends. En steeds hebben we er uitgesproken oordelen over.
Hebben we wel een eigen gevoel voor schoonheid of wordt het ons volledig aangepraat? Hoe werken onze zintuigen en hersenen als het gaat om mooi of lelijk? En waar is ons gevoel voor schoonheid eigenlijk goed voor?

 


The Art of Trendwatching
Zuzanna Skalska
scheiding-lezing
Datum:  Woensdag 7 april 2010
scheiding-lezing
Trendwatching is a very complicated process of constant monitoring and analyzing information of various data. Lately, trendwatching has become a major business within many design agencies and corporate design offices in Europe, USA and Asia. Not only desk research but also field research is important in the design process. Visiting specialized fairs, shops, various cities, experiencing different cultures, knowing the leading brands and lifestyles are a must for every trend analyst. But how can you define beauty in design? You need to have a very broad knowledge of design in order to understand and recognize exquisite products. Design trendwatchers are trained to forecast trends for 5 years ahead, while fashion trendwatchers are working with seasonal changing of collection for 2 years in advance. Consumers often tend to be very subjective. Can we become more objective when it comes to judging prettiness and beauty?

 

Zuzanna Skalska is a Senior Consultant Design Trends and Insights, associated with VanBerlo Design Strategy + Product Development. She is member of the board of management of Dutch Design Week Eindhoven and a lecturer at Technical University Eindhoven, department of Industrial Design.


Het nut van schoonheid
Paul Hekkert
scheiding-lezing
Dinsdag 13 april 2010
scheiding-lezing
Schoonheid en nuttigheid zijn eeuwenlang als tegenpolen beschouwd. Maar als een esthetisch gevoel zo nutteloos is, waarom hebben wij dit dan ontwikkeld? Het gaat er bij producten lang niet altijd om of ze nuttig zijn, ze moeten ook passen bij ons imago en vooral ook ‘mooi’ zijn. Dit lijkt zinloos, maar toch blijkt ons gevoel voor schoonheid wel degelijk nuttig en dient het een doel dat direct samenhangt met de werking van onze zintuigen en hersenen. Aan de hand van alledaagse voorbeelden, van WC-borstels tot websites, van gebouwen tot mobiele telefoons, worden de esthetische principes besproken die evolutionair gezien voordelig, en dus zeer nuttig zijn.

Paul Hekkert is hoogleraar vormtheorie aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Technische Universiteit Delft. Zijn onderzoek is gericht op de esthetische en emotionele beleving van en betekenisgeving aan alledaagse producten waarover hij veelvuldig heeft gepubliceerd. Hij is co-auteur van The experience of everyday things (2004) en Product experience (2008). Zijn nieuwe boek, Vision in Product Design, verschijnt later dit jaar.


Schoonheid terloops ontmoet
Rob van Gerwen
scheiding-lezing
Datum: Dinsdag 20 april 2010
scheiding-lezing
Je komt alledaagse schoonheid vaak terloops tegen. Juist die terloopse ontmoeting maakt deze ervaringen speciaal: ze verrassen, op een aangename manier. Het kan gaan om decoraties en vrolijkheid, om mooie architectuur waarvan je even kan genieten of gewoon de natuur in de straten. Een uitzondering vormt de kunst die we soms terloops tegenkomen. Plots wordt er, tijdens een wandeling in de stad, een artistieke houding van ons verlangd. Niet altijd zijn we daartoe bereid, want het kan het opgaan in het alledaagse juist verstoren, zoals het plasseks-affiche dat het Groninger Museum in 1997 in bushokjes hing. Wat is het belang van alledaagse schoonheid? En hoe kan alledaagse lelijkheid ons helpen dat belang te begrijpen?

Dr. Rob van Gerwen is docent en onderzoeker aan faculteit Geesteswetenschap, departement Wijsbegeerte en het University College van Universiteit Utrecht. Hij is verbonden aan de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en de Hogeschool der Kunsten te Utrecht. Hij heeft een eigen bedrijf, Consilium Philosophicum, en is auteur van verschillende boeken en artikelen over de filosofie van de kunst.


Beauty and the Brain
A Neural Approach to Aesthetics
Semir Zeki
scheiding-lezing
Datum: Maandag 26 april 2010
scheiding-lezing
What we find beautiful varies from culture to culture and is influenced by our upbringing and social network. But, even though beauty is in the eye of the beholder, aesthetics is a prominent feature in all societies on a daily basis. The mere fact that all humans have aesthetic experience inevitable raises the question if there is some sort of universal rule or ‘deep structure’ underlying our sense of beauty. What happens in our brain when we have an aesthetic experience or look at art? Is there some common neural pattern underlying aesthetic experience, and if so, why is this pattern pleasing to us?

Semir Zeki is a professor of Neuroesthetics at University College London, Fellow of the Royal Society and member of the American Philosophical Society. He is interested in the organization of the visual brain and in the brain processes that underlie artistic creativity and appreciation. His books include Inner Vision; an Exploration of Art and the Brain and Splendors and Miseries of the Brain.


Interessante links
The Design and Emotion Society Paul Hekkert
Weblog Rob van Gerwen
Laboraty of Neurobiology Semir Zeki

See also

Bruno Verschuere
Memory detection, not lie detection
English

How can we detect liars? Lie detection tests such as the polygraph and verbal content analysis are often applied, but are often invalid. How can a lie be revealed?