Skip to main content

Atlantis

Bert Boekschoten

Het verhaal van Atlantis inspireerde historici, geografen  en kunstenaars. Hoe heeft deze hardnekkige mythe zo lang kunnen blijven bestaan?

Atlantis is het hoog beschaafde eiland dat volgens Plato door een wereldwijde catastrofe in zee ten onder ging. Plato vertelt bloemrijk over een eiland, "groter dan Noord-Afrika en Klein-Azië bij elkaar", waarvan de bevolking in overvloed en weelde leefde. Het is een hardnekkige overlevering en de Atlantische oceaan dankt er zijn naam aan. Waar het lag? Daarover is Plato niet zo duidelijk, met als gevolg dat Atlantis zelfs tot  in Groningen is gezocht. Hoe kon dit mooie historische verhaal het zo lang volhouden? Waarom bestudeerden historici en geografen deze hardnekkige mythe en lieten vele kunstenaars er zich door inspireren? Atlantis is eeuwen lang boven water gehouden door fantastische geschiedschrijving en speculatieve wetenschap, maar in onze tijd lijkt het als thema voorgoed te verzinken. Een avontuurlijke reis door de wetenschapsgeschiedenis met uitstapjes naar de kunsten, van de hunebedden bij Rolde tot de Canarische eilanden en van Kreta tot Helgoland.

Bert Boekschoten, emeritus hoogleraar paleontologie aan de RUG, is als gastmedewerker verbonden aan Mariene Geobiologie, Vrije Universiteit, Amsterdam. Hij reist en onderzoekt nog steeds, onder andere als deelnemer aan het Beagle-project van de VPRO.

Interessante links
Geokids: portret Bert Boekschoten
NWO: In het spoor van de Beagle
YouTube: Beagle: Boekschoten vindt een ei
TV Blik: De wereld draait door
Wikipedia: Atlantis

Also in this series

See also

Science Dinner
Andreas Schmidt, Tamer Nawar and Marian Verkerk
English

Enjoy a dinner and conversation with scientists and students during Science Dinner. The menu does not only offer surprising tastes, but also thought-provoking ideas.

Bert Keizer en Donald van Tol
Nieuw licht op een zelfgekozen dood
Nederlands

De filosofen Coen Simon en Frank Meester spreken in de serie Nieuw Licht met filosoof, schrijver en arts Bert Keizer over zijn essay Voltooid, waarin hij reageert op de