Skip to main content
Placeholder
Nederlands

Is de seksuele revolutie doorgeslagen?

De emancipatoire sensualiteit van de moslima
Naema Tahir, met reacties van Elsbeth Etty en Larissa Pans

In het sprookje Maagdensteeltje uit de bundel Groenkapje en de bekeerde Wolf  beschrijft Naema Tahir het verhaal van een meisje dat opgevoed wordt door twee moeders; een westerse feministe en een traditionele moslima.

De westerse feministe wil dat haar dochter zich ontdoet van haar maagdelijkheid en van seks geniet. De traditionele moslima daarentegen wil dat haar dochter zich kuis gedraagt en maagd blijft; haar dochter mag mannen hoogstens met sensualiteit bejegenen, maar nooit met haar seksualiteit te koop lopen. De vrouw is anders dan de man en heeft een andere behoefte in haar beleving van seksualiteit. 

Het verhaal verbeeldt hoe een oosterling en een westerling seksualiteit bezien. In het Westen is het gangbaarder liefde en seksualiteit te consumeren en niet uit te stellen tot het huwelijk. Seks is sedert de Seksuele Revolutie vrij beschikbaar. In de moslimtraditie is de vrouw niet gelijk aan de man maar gelijkwaardig. Ze dient beschermd te worden, ook waar het de beleving van haar seksualiteit betreft. Een moslima mag haar seksualiteit louter ontdekken en verkennen binnen de bescherming van een huwelijk. Dat vele moslima's vandaag de dag nog steeds als maagd trouwen is een indicatie dat zij geloven dat de vrouwelijke seksualiteit beschermd dient te worden. Dat is beter voor haar en voor de samenleving als geheel.

 

Zou het ook voor de westerse jongeren niet gezond zijn om wat behoedzamer om te gaan met hun lichaam? Met liefde, relaties, seksualiteit? Is het denkbaar dat uitstel van genot, onthouding zelfs, het leren verlangen naar in plaats van te consumeren, nog een plaats krijgen in een samenleving waar alles mag, ja zelfs moet?

Naema Tahir werd geboren in Groot-Brittannië en verhuisde met haar Pakistaanse ouders naar Nederland. Zij werkte als mensenrechtenjuriste voor verschillende Nederlandse ministeries, de Verenigde Naties en de Raad van Europa. In 2005 debuteerde ze met de essaybundel ‘Een moslima ontsluiert’. Daarna publiceerde ze opzienbarende erotische verhalen in ‘Kostbaar bezit’,  de roman ‘Eenzaam heden’ en de sprookjesbundel ‘Groenkapje en de bekeerde wolf’.

Elsbeth Etty is journaliste, columniste en literair criticus van NRC Handelsblad. Sinds 2004 is zij bijzonder hoogleraar literaire kritiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2007 verscheen haar roman ‘Maak jezelf maar klaar’.

Larissa Pans is journalist en redacteur van het tijdschrift Esta. Zij is een van de opstellers van het manifest ‘Seks moet weer haute couture worden’.

Aletta Jacobs en de Aletta Jacobs Lezing
In 1871 werd Aletta Jacobs (1854-1929) als eerste vrouwelijke student toegelaten tot de Groningse universiteit. Zij studeerde geneeskunde en promoveerde op 8 maart 1879. Sinds 1982 organiseert Studium Generale Groningen de Aletta Jacobs Lezing als eerbetoon aan haar persoon en werk.

 


 

Also in this series

See also

Placeholder
Willem Smink, Piet Pellenbarg, Annet Jantien Smit, Peter Verschuren ea.
Het Grote Markt debat
Nederlands

De Grote Markt is de huiskamer van Groningen. Maar wel een huiskamer met een paar lelijke wanden.

Placeholder
Remko van Broekhoven
Hoe temmen we het beest in de mens?
Nederlands

In ons persoonlijk leven omringen we ons graag met liefde, passie en tederheid. We wonen samen met onze geliefde, geven liefde aan kinderen, familie en vrienden.

Placeholder
Hans van Koningsbrugge, Geert Greving, Coen van Zwol, Floris Akkerman, Jaap de Wilde
Dreigt een nieuwe Koude Oorlog?
Nederlands

Met één rake klap maakte Rusland de rest van de wereld duidelijk dat het niet meer met zich laat sollen.