Overslaan en naar de inhoud gaan

Franz Kafka

Michiel Hagdorn

Franz Kafka (1883-1924) is een icoon van de 20e eeuw: “kafkaesk” staat voor het overgeleverd-zijn van de moderne mens aan ongrijpbare machten, in een wereld zonder God of waarheid. Kafka´s werk is radicaal modern, met tal van freudiaanse en existentialistische aspecten.
Maar tegelijk bouwt Kafka zijn werk heimelijk op joods-christelijke (bijbelse en kabbalistische) overleveringen. Hij is van mening dat in de moderne tijd “een bijna onbegrijpelijk genie is vereist, dat opnieuw zijn wortels in vergane eeuwen drijft of de vergane eeuwen opnieuw tot leven wekt”.
Aan de hand van enkele voorbeelden zal Michiel Hagdorn bespreken hoe Kafka oude religieuze verhaaltradities heeft versmolten met de moderne vervreemding en hoe daarin voor de lezer van nu een mogelijke sleutel ligt voor het interpreteren van Kafka´s raadselachtige oeuvre.

Drs. Michiel Hagdorn is literatuurwetenschapper. Hij heeft een bureau voor Duitstalige literatuur, muziek en (cultuur-)geschiedenis. In zijn cursussen en lezingen – over o.a. Franz Kafka, Thomas Mann, Johann Wolfgang von Goethe, Heinrich Heine en Richard Wagner –  richt hij zich op de samenhang tussen een kunstwerk en zijn historische en intellectuele context. Hij schreef o.a. ´Een onvervreemdbaar fluiten. Over Franz Kafka´, ´Afdaling naar de toverberg. Over Thomas Mann´, ´De stervende vechter. Over Heinrich Heine´, ´Richard Wagner en de Duitse mythe´ en ´Berlijn in de jaren ´20´.

N.B.
Op vrijdag 16 november speelt Theatergroep Kauw het toneelstuk Kafka’s harem, van de Nederlandse toneelschrijfster Rebekka Bremmer in de regie van Marte Zwierstra in de Usva.

Ook in deze serie

Zie ook

Placeholder
Theo Bouman, Berend van der Lei, Larissa Pans, Marije Lieuwens
De dwang van schoonheidsidealen
Nederlands

Iedereen wil mooi zijn, of op zijn minst mooi gevonden worden door anderen. Jonge meiden en hun moeders worstelen beiden met hun lichaam.

Kenniscafé Groningen
Mmv. Bart Ramakers, Henk Kuiper, Everhard Huizing en Theatergroep Kwast
Waar blijven onze Nederlandse Klassiekers?
Nederlands

Waarom hebben we in Nederland een blinde vlek voor ons letterkundig erfgoed?