Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
Nederlands

Gebarentaal & Braille

2 workshops

Ervaar zelf hoe dove en blinde mensen communiceren en maak kennis met gebarentaal en braille op twee interactieve avonden.

Spreken in gebaren
Nini Hoiting, Annemarie Terpstra
(een doventolk is aanwezig)
scheiding-lezing
Datum: Maandag 26 oktober 2009
scheiding-lezing
Gebarentaal lijkt veel simpeler dan gesproken taal, maar is complexer dan buitenstaanders denken. Het systeem stamt uit de Verlichting. Henri Daniel Guyot bracht vanaf 1790 de Nederlandse Gebarentaal (NGT) tot bloei, doordat hij in Groningen de eerste dovenschool startte. Guyot ontwikkelde de gemengde methode waarin het maken van gebaren en het spreken werden gecombineerd tot wat we nu nog kennen als Nederlands ondersteund met gebaren. Ongeveer honderd jaar leidde de NGT een sluimerend bestaan; leren spreken was de trend in het dovenonderwijs. Door nieuwe inzichten in de taalontwikkeling van kinderen kreeg de NGT een tweede leven.
Ervaar zelf hoe subtiel het system van gebarentaal werkt.

Nini Hoiting studeerde linguïstiek en werkt sinds 1983 als linguïst aan de Koninklijke KENTALIS (voormalig DovenInstituut H.D. Guyot). Zij is gespecialiseerd in de Nederlandse Gebarentaal en tweetalig onderwijs voor dove kinderen. Haar proefschrift, dat zij 30 november a.s. verdedigt aan de RUG,  behandelt de verwerving van gebarentaal bij peuters. 

Annemarie Terpstra is docent en zelf gebruiker van de Nederlandse gebarentaal.


Braille: communiceren op de tast
Suzanne van den Bercken
scheiding-lezing
 Datum: Dinsdag 3 november 2009
scheiding-lezing
Rond 1825 ontwikkelde de Fransman Louis Braille een reliëfalfabet voor blinden, dat uitgroeide tot een universeel systeem. Iedereen met een redelijke tot goede tastzin kan braille lezen. Hoe is braille ontstaan, hoe werkt het en waarvoor is het te gebruiken? En hoe relevant is braille nog in deze tijd waarin blinde mensen allerlei goedkope spraaktoepassingen kunnen gebruiken?
In een interactief programma verken je op de tast de wereld van het blindenschrift en word je uitgedaagd alledaagse zaken met een andere bril te bekijken.

Suzanne M. van den Bercken, geboren met een ernstige vorm van slechtziendheid, werd acht jaar geleden volledig blind. Ze studeerde onderwijskunde en is als zelfstandig ondernemer gespecialiseerd in het ontwikkelen en geven van trainingen in tactiele vaardigheden.

Zie ook

Placeholder
Wim Klok, Bram van der Waaij
Slimme hulpjes voor onze zintuigen
Nederlands

Hoe kunnen we onze binnenstad of een bedrijventerrein waar diefstal schering en inslag is optimaal beveiligen?

Placeholder
Presley Bergen, Sarah Blom, Roels Bosker, Wolbert van Wageningen, Sywert van Lienden
Wat is er mis met ons onderwijs?
Nederlands

Basisvorming, tweede fase, studiehuis, vmbo, competentiegericht leren, het nieuwe leren… Het Nederlandse onderwijs heeft al tientallen jaren te maken met een ongebreidelde verni

Wiggele Wouda
Het tv-interview als strategisch wapen
Nederlands

Als een politicus in verkiezingingstijd wordt geïnterviewd voor de televisie, raakt de politieke werkelijkheid uit beeld. Weten we wel waar we naar kijken?