Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Hanze Lezing
Nederlands
Locatie

WA Sportcentrum
Zernikeplein 17
Groningen
Nederland

Tickets
Gratis toegang

Het nieuwe vlees

Niko Koffeman

Hoe kun je als vegetariër toch van de smaak van vlees genieten? Niko Koffeman, mede-oprichter van De Vegetarische Slager, vertelt over zijn ideaal van innovatieve vleesvervangers. Met een inleiding van Rob van Haren, lector transitie bioeconomie aan de Hanzehogeschool. Ook kun je zelf proeven hoe dit ‘vlees’ smaakt.

“Het nieuwe vlees”, zo omschrijft De Vegetarische Slager zijn vleesvervangers. Ze bestaan uit dezelfde bonen en granen die dieren normaal eten en omzetten in vlees. De nieuwe generatie vleesvervangers van De Vegetarische Slager werden in 2010 nog verkocht in één winkel, maar zijn ondertussen verkrijgbaar in meer dan 3500 verkooppunten in vijftien landen.

De Vegetarische Slager is ervan overtuigd dat een plantaardig voedingspatroon van grote betekenis kan zijn voor de toekomst van de wereld, en heeft daarom al zijn kaarten gezet op de ontwikkeling van plantaardig vlees. Zoals PK’s vroeger van paarden kwamen en nu mechanisch worden opgewekt, zoals alarmsystemen vroeger uit waakhonden bestonden, zo is het de missie van De Vegetarische Slager om alle slachtdieren en productiedieren te bevrijden uit de voedselketen. Een ambitieus plan dat begint met smaak. Na een jarenlange zoektocht is het De Vegetarische Slager gelukt innovatieve vleesvervangers te ontwikkelen met een bite en structuur die gelijk zijn aan die van vlees. Samen met een toegewijd team werkt deze slager aan de grote omslag van dierlijk naar plantaardig vlees. Het grote ideaal van De Vegetarische Slager is om vleesliefhebbers te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het vlees één of meer dagen achterwege laten.

Met een korte inleiding van Rob van Haren, lector transitie bioeconomie aan de Hanzehogeschool.

Niko Koffeman startte samen met Jaap Korteweg De Vegetarische Slager. Hij studeerde economie en reclamewetenschappen aan de Erasmus Universiteit en werkte als copywriter en conceptdenker in de reclame. Koffeman bedacht Adopteer-een-kip, Wakker Dier, Bont voor Dieren, de tomaat en de Stem Tegen-campagne voor de SP. Ook is hij een van de oprichters van de Partij voor de Dieren, waarvoor hij binnen de Eerste Kamer fractievoorzitter is. Hij won dit jaar met De Vegetarische Slager de Marketing Scale-up Award bij de Dutch Marketing Awards en is conceptmaker binnen het team van De Vegetarische Slager.

Zie ook

Alex Haslam
Identity, Influence and Power
English

Leadership is not simply about getting people to do things. It is about getting them to want to do things. Leadership is not an “I-thing”; it is very much a “we-thing”.