Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Nederlands

Leonardo da Vinci

Rinus Roelofs

Schilder, beeldhouwer, architect, ontwerper, theoreticus, ingenieur en wetenschapper, Leonardo da Vinci is het schoolvoorbeeld van de homo universalis.

Schilder, beeldhouwer, architect, ontwerper, theoreticus, ingenieur en wetenschapper, Leonardo da Vinci is het schoolvoorbeeld van de homo universalis. Zijn talrijke schetsen en aantekeningen voor schilderijen en technische ontwerpen zitten vol originele ideeën. Hoewel diverse werken nooit werden voltooid en de tijd niet hebben overleefd, beïnvloedde zijn werk generaties kunstenaars en wordt hij nog steeds vereerd als een universeel genie. Maar hij was ook een mens die moest nadenken en redeneren, en daarbij nog wel eens een foutje beging. Het maken van fouten heeft in de wetenschap regelmatig geleid tot nieuwe ontwikkelingen en tot denken in minder voor de hand liggende richtingen. En Leonardo da Vinci is juist daarin een van de grote voorbeelden. Hoe kunnen we zijn manier van denken herleiden uit zijn werk?

Rinus Roelofs (1954) is beeldhouwer. In zijn werk tracht hij zijn fascinatie voor wiskundige structuren te verbeelden. Grote voorbeelden voor hem zijn M.C. Escher en Leonardo da Vinci. De werken van deze kunstenaars, en dan met name de schetsboeken, zijn belangrijke inspiratiebronnen voor hem.

Interessante links
Artikel Scientific American
Lost in Triangulation: Leonardo da Vinci's Mathematical Slip-Up
Persoonlijke website van wiskundige en kunstenaar Rinus Roelofs
KennisLink Leonardo da Vinci: een echte alleskunner

Ook in deze serie

Zie ook

Placeholder
Over idealen, inspiratie en individualisme
Nederlands

Ze zijn nuchter en berekenend, hebben nauwelijks idealen en bemoeien zich vooral met zichzelf.

Placeholder
Zes minilezingen en een quiz
Nederlands

Om de haverklap wordt het einde van een trend of zelfs een tijdperk aangekondigd.

Frank van Kolfschooten.Coreferenten: Wolfgang Stroebe en Jelte Wicherts
Nederlands

Onderzoeksjournalist Frank van Kolfschooten ontdekte spectaculaire zaken van wetenschappers die onderzoeksresultaten vervalsen of het werk van collega’s overschrijven.