Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Kenniscafé Groningen
Nederlands
Locatie

Groninger Forum
Hereplein 73
Groningen
Nederland

Tickets
zijn vanaf een half uur voor aanvang gratis verkrijgbaar aan de Forum-kassa

Leren door samenwerken

Franjo Weissing, Ralf Cox en Bernard Nijstad

Samenwerken, we kennen het allemaal met wisselende succeservaringen. Toch zijn we als sociale soort zo succesvol door ons vermogen samen te werken en te leren van anderen. De manier waarop we dit doen verschilt echter sterk. Sommige mensen volgen in de voetstappen van anderen en doen wat de meerderheid van de groep doet.  Anderen zijn vooral geïnteresseerd in hoeveel hun groepsgenoten hebben verdiend met hun eerdere keuzes en wat het hen heeft opgeleverd, en leren dus door het succes van hun groepsgenoten. Deze verschillen in strategieën hebben gevolgen voor hoe mensen zich sociaal gedragen binnen een groep. Uit onderzoek blijkt dat de leerstrategie die iemand hanteert consistent is en beschouwd kan worden als een individuele karaktereigenschap. Maar wat is precies de invloed van deze verschillende leerstrategieën op de samenwerking in groepen en hoe mensen van elkaar leren? Kun je op  basis van deze leerstrategieën en manier van samenwerken het ‘perfecte team’ samenstellen gericht op bijvoorbeeld de hoogste output, of de meeste creativiteit of innovatie? Kan kennis over deze leerstrategieën bijdragen aan een betere onderwijsmethode?  En hoe verhouden deze leerstrategieën zich ten opzichte van egocentrisch of altruïstisch gedrag?

Alex van den Berg gaat in gesprek met Franjo Weissing, hoogleraar Theoretische Biologie, over zijn onderzoek naar sociale leerstrategieën en de evolutie van samenwerken;  Bernard Nijstad, professor of Human Resource Management & Organizational Behaviour, over zijn onderzoek naar groepsprocessen, creativiteit en innovatie; en Ralf Cox, onderzoeker bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie, over sociaal leren bij kinderen.

Zie ook

Aletta Jacobs Lecture 2010
Lisa Appignanesi
Women and the Mind Doctors
English

Ever since the birth of the mind-doctoring professions in the first part of the 19th century, women have not only been patients, but served as