Skip to main content
Placeholder
Nederlands

Medea

Kinderdoding uit Liefde?
Ola Mafaalani, Jos de Mul, Toon Verheugt

Tien tot vijftien keer per jaar doodt een Nederlandse ouder zijn of haar eigen kind. Lang niet alle gevallen van kinderdoding halen het nieuws. Wanneer de media wel over kinderdoding berichten, worden steeds dezelfde vragen gesteld: wie doet zoiets?

Houden deze mensen dan niet van hun kinderen? Hoe had dit voorkomen kunnen worden? En waarom juist dit gezin? De onbegrijpelijke daad roept een stroom aan vragen op en schreeuwt om verklaringen.

Kinderdoding is een verschijnsel dat al sinds mensenheugenis bestaat, ook in Nederland. Het is het centrale thema van Medea, het klassieke verhaal uit de Griekse mythologie. Medea verlaat huis en haard om de vrouw te worden van Jason. Wanneer Jason haar jaren later verstoot om te trouwen met de Korinthische prinses Glauke om zo troonopvolger te worden, is Medea wanhopig. Om haar kinderen uit de handen van haar ontrouwe geliefde te houden en ze een noodlottige toekomst te besparen berooft ze de twee jongetjes van het leven.

Wraak of moederliefde? Ola Mafaalani, de nieuwe artistiek leider van het Noord-Nederlands Toneel, laat in haar openingsvoorstelling een grote compassie voor Medea zien. Medea is een sterke en liefdevolle moeder die te gronde gaat aan haar mateloze liefde voor Jason. Deze Medea zoekt geen wraak, maar vecht tegen haar lot en dat van haar kinderen. Het is uiteindelijk de moederliefde zelf die tot de moord leidt. Hoe onwaarschijnlijk dit ook klinkt.

De Medea van Ola Mafaalani staat midden in het heden en is de aanleiding voor een avond over kinderdoding in Nederland, met drie korte presentaties en een debat onder leiding van RUG-filosoof Hans Harbers.

Dr. Toon Verheugt, forensisch psycholoog, psychotherapeut en psychoanalyticus, presenteert zijn onderzoek ‘Moordouders. Kinderdoding in Nederland’, een klinisch en forensisch psychologische studie naar de persoon van de kinderdoder.

Prof.dr. Jos de Mul, hoogleraar wijsgerige antropologie in Rotterdam, vergelijkt de tragiek van Medea met moderne ouders, zoals Sonja de J. die haar dochtertje Savanna om het leven bracht: ‘Van Medea naar de moeder van Savanna’.

Ola Mafaalani, artistiek leider van het NNT, geeft samen met een acteur en een flamencodanser een korte impressie van haar spannende bewerking van Medea en haar vermogen om de wereld van nu in een Griekse klassieker op te roepen.

Interessante links
Noord Nederlands Toneel
Debatcentrum DwarsDiep

Georganiseerd ism. debatcentrum DwarsDiep en het Noord Nederlands Toneel

See also

Wiggele Wouda
Het tv-interview als strategisch wapen
Nederlands

Als een politicus in verkiezingingstijd wordt geïnterviewd voor de televisie, raakt de politieke werkelijkheid uit beeld. Weten we wel waar we naar kijken?