Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€3,- | gratis voor studenten en SG-kortingspashouders

Onderwijsvernieuwing

Noodzaak of voortdurende zorg?
Alexander Minnaert

Onderwijskundige Alexander Minnaert laat op basis van onderzoek zien wat de toegevoegde waarde is van diverse onderwijsvernieuwingen.
De roep om onderwijsinnovaties klinkt al langere tijd uit onvrede met de ‘oude’ onderwijspraktijken. Verschillende innovaties en beleidsinitiatieven doken op, maar sommige verdwenen ook weer snel. Toch wordt de samenleving en ook het onderwijs blijvend voor de uitdaging geplaatst om mensen beter voor te bereiden op een fluctuerende en veeleisende arbeidsmarkt die om nieuwe (21st century) skills vraagt. Maar dragen die onderwijsinnovaties wel bij aan het doel en wat zijn de  voorwaarden voor het daadwerkelijk bereiken van die doelen? Onderwijskundige Alexander Minnaert laat op basis van onderzoek zien wat de toegevoegde waarde is van diverse onderwijsvernieuwingen. Wat zijn de effecten op cognitief en niet-cognitief niveau op korte en lange termijn? Hoe kan onderwijsvernieuwing ook daadwerkelijk leiden tot onderwijsverbetering en wat zijn de valkuilen? 

Alexander Minnaert is sinds 2004 hoogleraar orthopedagogiek en klinische onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hiervoor was hij als universitair (hoofd)docent verbonden aan de opleidingen Leerproblemen, Onderwijskunde en Opleidingskunde van de Universiteit Leiden. In 1996 promoveerde hij in Leuven op een proefschrift over de rol van motivatie, cognitie en metacognitie in het academische presteren van eerstejaarsstudenten aan de universiteit. Hij doet onderzoek naar onderwijsinnovatie, leren en instructie, motivatie, excellentie, en passend onderwijs.    
 

Ook in deze serie

Introduction by Loes Damhof
Documentary
English

The documentary ‘Most likely to Succeed’ (2015) focuses on the story of High Tech High, a school in San Diego that is completely rethinking what the experience of going to schoo

Zie ook

Placeholder
Ger Groot
Over kwaad en verlossing
Nederlands

Mensen zijn redelijke wezens, die het in zich hebben te kiezen voor het Goede, het Schone en het Ware.

met o.a. Bahram Sadeghi en Boris van der Ham
Vrijdenkers op de vlucht: film en debat
Nederlands

“Ben je moslim?” Dat is de eerste vraag die andere vluchtelingen aan nieuwkomers stellen bij aankomst in het asielzoekerscentrum.

Placeholder
Prof. Laura Mulvey – interviewed by Eric de Kuyper
Death, Photo and Film. Voyeurism at the beginning of the 21st century
English

In an interview with writer and film expert Eric de Kuyper, Laura Mulvey will go into the meaning and development of film in the era of new media.