Skip to main content
Nederlands
Time
20:00

Slimme meisjes, domme jongens

Roel Bosker, Greetje Timmerman, Hanke Korpershoek

Meisjes presteren veel beter op school dan jongens. Er is vast iets mis met het huidige onderwijssysteem - een wetenschappelijke gefundeerde mening of doorgeslagen reactie?
Meisjes zijn slimmer dan jongens. Ze zijn beter in taal, kiezen hogere opleidingsniveaus en hebben meer kans een diploma te halen. Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie voor het Onderwijs. Ook zitten er meer meisjes dan jongens op de havo en het vwo. Waarom doen meisjes het zoveel beter dan jongens? Klopt de populaire redenering dat het huidige onderwijssysteem, met veel werkstukken, spreekbeurten en samenwerking in groepjes, beter aansluit op het meisjes- dan op het jongensbrein? Of zijn er andere redenen voor de uiteenlopende prestaties van jongens en meisjes? De media zijn in ieder geval behulpzaam in het aandragen van oorzaken: het zou liggen aan het chaotisch puberbrein, hormonen, omgevingsfactoren, de basisvorming of een overdosis aan vrouwelijke leerkrachten. Maar wat zegt wetenschappelijk onderzoek over deze verschillen? En moeten we ons er eigenlijk wel zorgen over maken?

Bart van de Laar spreekt met Roel Bosker, hoogleraar onderwijskunde en directeur van het GION, het Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs, Greetje Timmerman, adjunct-hoogleraar Jeugd als sociaal verschijnsel bij de afdeling Pedagogische Wetenschappen en docent genderstudies aan de RUG en Hanke Korpershoek, onderzoeker en docent aan de RUG, onlangs gepromoveerd op haar onderzoek naar bètatalent in Nederland.

Interessante links:
Trouw: Jongens moeten wennen aan zelfstandigheid
Inspectie van het Onderwijs:  Meisjes doen het beter in het onderwijs dan jongens

Georganiseerd ism. Science LinX, de UK en het Groninger Forum

Science Guide: verslag Kenniscafé door Eva Teuling

Also in this series

See also

Placeholder
Thomas W. Laqueur
Writing Cultural Histories
English

The ancient Greek Philosopher Diogenes the Cynic was perhaps the first to tell the plausible and, at the same time, impossible truth that the dead human body really is nothing,