Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands

Sociale Media en Netwerken

Rafael Wittek, Frank Willems, Hans Risselada, Frido van Driem

De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing.
Iedereen maakt deel uit van een sociaal netwerk. Sterker nog, vrijwel iedereen maakt deel uit van meerdere netwerken van vrienden, collega’s, kennissen en familie. Ook virtuele netwerken zijn tegenwoordig niet meer weg te denken; miljoenen mensen hebben een profiel op sociale media als Hyves, Facebook of LinkedIn.
Sociale netwerken zijn voer voor psychologen die de onderlinge relaties binnen groepen onderzoeken en zo informatie krijgen over zaken als populariteit onder jongeren, rookgedrag of de verspreiding van een besmettelijke ziekte. Sociale netwerken en de manier waarop mensen binnen een netwerk elkaar beïnvloeden vormen ook de basis van marketingstrategieën. De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing. Zo worden reclameboodschappen op Facebook afgestemd op jouw persoonlijke profiel. En kunnen bedrijven en werknemers met elkaar in contact komen via LinkedIn. Hoe spelen de sociale media en het bedrijfsleven in op deze nieuwe mogelijkheden?

Bart van de Laar gaat in gesprek met Rafael Wittek, hoogleraar Theoretische Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen; Frank Willems, lector aan de Hanze Hogeschool en specialist in het regisseren van ondernemende netwerken; Hans Risselada, promovendus Marketing met als onderzoeksthema sociale invloeden; en Frido van Driem masterstudent Business Administration en medeoprichter van AlumUnited, dat via sociale media alumni in contact brengt met potentiële werkgevers.

In het maandelijkse Kenniscafé Groningen vertellen lokale onderzoekers over hun drijfveren, resultaten en uitdagingen en gaan ze in gesprek met het publiek. Het Kenniscafé wordt georganiseerd door Studium Generale Groningen in samenwerking met Science LinX , de UK en het Groninger Forum.

Ook in deze serie

Floris Boogaard, Lise Jans en Martijn Schuit
Nederlands

Klimaatverandering maakt de stad een kwetsbaar gebied; bij hevige regenbuien kan het water soms moeilijk weg en met toenemende warmte vormen steden een soort hitte-eilanden van

Zie ook

Dick Swaab en Ciska Wijmenga
Nederlands

De clichés kennen we allemaal: vrouwen kunnen niet kaartlezen en mannen weigeren de weg te vragen.

Witte Hoogendijk en Wilma de Rek
Het grote verhaal over stress
Nederlands

Stress is zonder twijfel een van de meest misbruikte begrippen van deze tijd. Maar wat ís stress eigenlijk?

Placeholder
Willem Smink, Piet Pellenbarg, Annet Jantien Smit, Peter Verschuren ea.
Het Grote Markt debat
Nederlands

De Grote Markt is de huiskamer van Groningen. Maar wel een huiskamer met een paar lelijke wanden.