Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands

Sociale Media en Netwerken

Rafael Wittek, Frank Willems, Hans Risselada, Frido van Driem

De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing.
Iedereen maakt deel uit van een sociaal netwerk. Sterker nog, vrijwel iedereen maakt deel uit van meerdere netwerken van vrienden, collega’s, kennissen en familie. Ook virtuele netwerken zijn tegenwoordig niet meer weg te denken; miljoenen mensen hebben een profiel op sociale media als Hyves, Facebook of LinkedIn.
Sociale netwerken zijn voer voor psychologen die de onderlinge relaties binnen groepen onderzoeken en zo informatie krijgen over zaken als populariteit onder jongeren, rookgedrag of de verspreiding van een besmettelijke ziekte. Sociale netwerken en de manier waarop mensen binnen een netwerk elkaar beïnvloeden vormen ook de basis van marketingstrategieën. De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing. Zo worden reclameboodschappen op Facebook afgestemd op jouw persoonlijke profiel. En kunnen bedrijven en werknemers met elkaar in contact komen via LinkedIn. Hoe spelen de sociale media en het bedrijfsleven in op deze nieuwe mogelijkheden?

Bart van de Laar gaat in gesprek met Rafael Wittek, hoogleraar Theoretische Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen; Frank Willems, lector aan de Hanze Hogeschool en specialist in het regisseren van ondernemende netwerken; Hans Risselada, promovendus Marketing met als onderzoeksthema sociale invloeden; en Frido van Driem masterstudent Business Administration en medeoprichter van AlumUnited, dat via sociale media alumni in contact brengt met potentiële werkgevers.

In het maandelijkse Kenniscafé Groningen vertellen lokale onderzoekers over hun drijfveren, resultaten en uitdagingen en gaan ze in gesprek met het publiek. Het Kenniscafé wordt georganiseerd door Studium Generale Groningen in samenwerking met Science LinX , de UK en het Groninger Forum.

Ook in deze serie

Marthe Walvoort, Ulbe Bosma, Meriam Tuinhof en Janine Kruit
Mag het een klontje minder
Nederlands

Vlak bij Groningen staat een van Europa’s grootste suikerproducenten: de Suikerfabriek van Vierverlaten.

Zie ook

In collaboration with the Energy Academy
Maurits Groen
English

Sustainability is high on the agenda of many organisation these days, it is a hip and relevant issue. But how does it become more than a bullet point in a business plan?

Placeholder
Arend-Jan Boekestijn, Lau Schulpen, Ronald Ohlsen, Rudy Lentze, Koos Dijksterhuis
Twistgesprek over ontwikkelingssamenwerking
Nederlands

Nederland is al meer dan vijftig jaar een van de koplopers op het mondiale toneel van de ontwikkelingssamenwerking. Maar die positie is niet onomstreden.

Kenniscafé Groningen
Tamara Witschge, Anna Van Cauwenberge en Sofie Willemsen
Nederlands

Hoe selecteren we in het digitale tijdperk ons nieuws? Welke nieuwe nieuwsbronnen zijn er en heeft de traditionele journalistiek zijn langste tijd gehad?