Skip to main content
Theme
Nederlands

W.F. Hermans

Willem Otterspeer

Voor de ontwikkeling van Hermans als persoon en schrijver zijn diverse zaken van belang: de oorlog, zijn lectoraat in Groningen, de verhouding tot collega schrijvers en zijn belangstelling voor wetenschap en filosofie.

Willem Frederik Hermans (1921 – 1995) is een van belangrijkste na-oorlogse auteurs. Hij groeide op on een Amsterdams onderwijzersgezin, ging naar het Barlaeus Gymnasium en studeerde fysisch geografie aan de Gemeentelijke Universiteit te Amsterdam, de latere UvA. In 1955 promoveerde hij daar, cum laude.
Voor de ontwikkeling van Hermans als persoon en schrijver zijn een groot aantal zaken van belang:  het gezin waar hij uit voortkwam, de oorlog, zijn lectoraat in Groningen, de verhouding tot collega schrijvers binnen en buiten Nederland, levend en dood, zijn polemieken en politieke posities, de relatie tot zijn omgeving, zowel Groningen, Nederland, Parijs als Zuid-Afrika en zijn belangstelling voor wetenschap en filosofie, met name voor Wittgenstein. Hermans liet een zeer omvangrijk oeuvre na, met oa tientallen romans, novelles, essays, columns, enkele gedichten en toneelstukken en vertalingen; titels zijn oa. Ik heb altijd gelijk (1951), De Donkere Kamer van Damocles (1958), Mandarijnen op Zwavelzuur (1964), Nooit meer slapen (1966), Onder Professoren (1975) en Door gevaarlijke gekken omringd (1988).

Willem Otterspeer is hoogleraar universiteitsgeschiedenis aan de Universiteit Leiden. Sinds 2000 bereidt hij een intellectuele biografie voor van Willem Frederik Hermans.

Interessante links
Website Willem Frederik Hermans
Wikipedia Willem Frederik Hermans
Wikipedia Willem Otterspeer

Also in this series

See also

Bruno Latour
On the Forms of Knowledge Proper to Religious Beings
English

Is it possible to describe the relation between believers and their divinities in a more nuanced way, rather than sticking to the dichotomy of ‘knowledge’ versus ‘belief’?

Dick Swaab en Barend van Heusden
Nederlands

Hoe werkt ons brein? Wat leert Dick Swaab's nieuwe boek Ons creatieve brein ons over creativiteit en over kunst?

Placeholder
Susan Neiman
English

Many developments in the last century have lead to the conviction, particularly in Europe, that moral concepts have been exploded - either as hypocritical attempts to impose one