Skip to main content
Nederlands

Met andere ogen

Massamedia en beeldvorming in de gezondheidszorg
Jan Swinkels

Wat is de invloed van beeldvorming in de media op het handelen van burgers, patiënten, zorgorganisaties en zorgprofessionals?

Via massamedia krijgen we een grote hoeveelheid informatie aangeboden waardoor we ons een beeld vormen van de gezondheidszorg: over wat we van zorgverleners mogen verwachten, bijvoorbeeld, of over welke vaccinatieprogramma's belangrijk zijn of niet. Op basis van die beeldvorming nemen we besluiten, vormen we verwachtingen, en beoordelen we het handelen van zorgverleners. Ook zullen zorgorganisaties zelf proberen de beeldvorming te beïnvloeden. 
Wat is de invloed van beeldvorming op het handelen van burgers, patiënten, zorgorganisaties en zorgprofessionals?
Gezien het belang van beeldvorming is de vraag relevant of de beeldvorming 'waar' is. Beeldvorming berust op verkregen kennis, feiten en meningen maar wordt ook gekleurd door de wijze waarop die informatie wordt gepresenteerd. De mens is als ontvanger niet neutraal en neigt tot selectief waarnemen, informatie kloppend maken, feiten verdraaien etc. Binnen de reclamewereld en de industrie is er veel ervarings- en professionele kennis over deze beperkingen. In de wereld van de gezondheid is deze kennis echter nog niet breed aanwezig. Daarmee worden mogelijk wel verworvenheden zoals het Rijksvaccinatieprogramma op het spel gezet.

Jan Swinkels werkt als psychiater in het zorgprogramma stemmingsstoornissen (academisch hoofdspecialist) en als hoogleraar Richtlijnenbeleid in de gezondheidzorg aan het Amsterdams Medisch Centrum (AMC/UvA). Als hoogleraar beijvert hij zich om professionals, patiënten en organisaties in de gezondheidszorg te helpen bij het nemen van beter onderbouwd beslissingen. Hij is co-redacteur van ‘Beeldstormen’(2010), een onderzoek naar beeldvorming in de gezondheidszorg.

Interessante links
Medisch Contact Psychiater Jan Swinkels: De opvoedkundige waarde van richtlijnen\
Uitgeverij Belvedere Boek Beeldstormen

Georganiseerd ism. het UMCG

Also in this series

See also

Placeholder
Lennart van der Meulen, Fadime Örgü, Anna Visser, dr. Huub Wijfjes, Hans Beerekamp
Over de toekomst van de omroep
Nederlands

De Nederlandse tv-kijker is in verwarring. Wat heeft de nationale treurbuis hem of haar nog te bieden? Het voetbal is verkocht aan de commerciëlen.

Inleiding Jos de Keijser
Documentaire en nagesprek
Nederlands

Bij de anonieme hulpdienst 113Online praten vrijwilligers met mensen die zelfmoordgedachten hebben.

Placeholder
Akki Hofstee, Tineke Slagter, Hanneke Uijen
Winst, bedreiging of illusie?
Nederlands

Patiënten worden de laatste jaren steeds mondiger. Ze zijn beter geïnformeerd en vooral veel eigenwijzer.