Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Tijd
17:00 – 18:15
Locatie

Forum
Nieuwe Markt 1
Groningen
Nederland

Tickets
Verkrijgbaar vanaf 27 januari

Serious Gaming

Ook met livestream
Eelco Braad, Paul Vogt, Bas Altenburg en Jef Folkerts

Een app om een taal te leren of eentje waarmee je je geheugen traint door ingewikkelde puzzels op te lossen. Games spelen we allang niet alleen meer voor de lol, maar zetten we volop in om iets te leren. Zo trainen chirurgen hun fijne motoriek door speciale serious games te spelen en helpen weer andere games de patiënt tijdens de revalidatie. Leren door te spelen is bij kinderen de normaalste zaak, maar met serious games kun je ook de rest van je leven je vaardigheden verbeteren. Wat zijn de laatste inzichten over de inzet van serious games? Waar voegen ze echt iets toe? En welke actuele interessante projecten zien we in Groningen? Zit er ook een keerzijde aan de gamificatie van ons leven?

In dit Kenniscafé gaat Ruth Koops van 't Jagt in gesprek met Eelco Braad (promoveert op de effectiviteit van serious games), Paul Vogt (Onderzoeker Hanzehogeschool en betrokken bij de VR-simulator voor de ambulancezorg VRAMBO), Jef Folkerts (docent en onderzoeker Hanzehogeschool) over de mogelijkheden van gaming als leermethode, en Bas Altenburg, game designer 8D games.

Dit Kenniscafé sluit aan bij de expositie Game On / Experience 50 years of videogames in het Forum.

In het Kenniscafé praten we elke maand met Groningse wetenschappers en onderzoekers over actuele thema's. Het Kenniscafé wordt georganiseerd i.s.m. Science LinX en Forum Groningen en wordt ondersteund door het Akkoord van Groningen.

Bij het bezoeken van onze evenementen is een coronatoegangsbewijs (een vaccinatie-, test- of herstelbewijs) verplicht. Meer informatie hierover vind je op rijksoverheid.nl. Het coronatoegangsbewijs kun je laten zien met de CoronaCheck-app of op papier.

Illustratie: Yvette Compaijen


 

Ook in deze serie

Zie ook

Stefan Schevelier
Johan Huizinga's Homo Ludens in the 21st Century
English

During the COVID-19 pandemic, people had to stay indoors as much as possible. To pass the time, we massively turned to Netflix, books, knitting and… video games!