Skip to main content
Nederlands

‘Zo zijn jongens nu eenmaal!’ ADHD in historisch perspectief

Angela Crott

Nog niet zo lang geleden werden jongens gezien als mannen-in-wording, brutaal gedrag hoorde erbij. Tegenwoordig is baldadig en brutaal gedrag een probleem, vooral in de klas.

Begin twintigste eeuw werden jongens nog gezien als mannen-in-wording, op weg naar een belangrijke rol in de maatschappij. Dat ze in de tussentijd brutaal en baldadig waren, hoorde erbij. Tegenwoordig zijn diezelfde eigenschappen een probleem, vooral in de klas. Jongens zijn niet veranderd, wel veranderd is hoe opvoeders naar hen kijken. Welke maatschappelijke ontwikkelingen leidden ertoe dat de lawaai-, actie-, geldings-, en exploratiedrang van jongens in een steeds negatiever daglicht kwam te staan en nu zelfs gemedicaliseerd wordt?
         
Angela Crott studeerde aan de pedagogische academie Heerlen, was onderwijzeres en studeerde tussen 1990 en 1995 geschiedenis aan de Universiteit Leiden. In 2004 verscheen haar boek Is mijn zoon een macho? Over het opvoeden van jongens. In 2011 volgde haar proefschrift Van hoop des vaderlands naar ADHD’er. Het beeld van de jongen in opvoedingsliteratuur (1882-2005).

Georganiseerd ism. Lectoraat Integraal Jeugdbeleid, Hanzehogeschool Groningen

buttonPpt Powerpoint presentatie Angela Crott

Also in this series

See also

Placeholder
Ewald van Engelen, Peter Gortzak, Hans Haerkes
Nederlands

Vroeger kreeg je een lintje als je 40 jaar bij dezelfde baas ‘op de zaak’ werkte; Frits Philips zorgde niet alleen voor een baan, maar ook voor huisvesting van zijn werknemers.

Placeholder
Rien Segers. Co-referent: Frank Jan de Graaf
Nederlands

De wereld na de crisis zal er in veel opzichten volstrekt anders uitzien dan daarvoor. Drie ontwikkelingen zijn daar verantwoordelijk voor.

Placeholder
Wim Klok, Bram van der Waaij
Slimme hulpjes voor onze zintuigen
Nederlands

Hoe kunnen we onze binnenstad of een bedrijventerrein waar diefstal schering en inslag is optimaal beveiligen?