Skip to main content
Hanze Lezing
Nederlands
Location

Auditorium
Van DoorenVeste, Zernikeplein 11
Netherlands

Tickets
Toegang gratis

Het succes van de Nederlandse architectuur

Suzanne Roelofs

Ons landje heeft een hoop architecten van wereldfaam: Rem Koolhaas, Ben van Berkel, Erick van Egeraat, Francine Houben, Sjoerd Soeters, Winy Maas… om er maar enkele te noemen. Deze architecten realiseerden met hun bureaus niet alleen bijzondere projecten in Nederland, maar ook ver daarbuiten. Van Stuttgart tot Kopenhagen, van Beijing tot Tokio, overal vinden we bijzondere Nederlandse architectuur terug. Wereldwijd zijn er genoeg spraakmakende projecten van verschillende Nederlandse architectenbureaus te vinden. Denk aan het Mercedes Benz Museum in Stuttgart van UNStudio, Sluseholmen in Kopenhagen van Soeters van Eldonk architecten en het CCTV hoofdkantoor van bureau OMA in Beijing. Wat maakt deze moderne Nederlandse architectuur zo bijzonder? Is er een verklaring voor deze internationale faam? Hebben Nederlandse architecten een succesformule ontwikkeld?

Architectuurhistoricus Suzanne Roelofs studeerde in 2002 af aan de Rijksuniversiteit Groningen. Als freelance architectuurhistoricus ontwikkelt en verzorgt zij lezingen, cursussen, stadswandelingen en reizen op het gebied van (met name) moderne architectuur. Dit doet ze zowel voor diverse culturele organisaties en reisorganisaties, als via haar eigen bedrijf ‘Building Stories’.

See also

Placeholder
Strandbeesten, swing, onderzoek en trekvogels
Nederlands

Wetenschap en kunst, het lijken twee gescheiden werelden met hun eigen spelregels en doelstellingen, maar regelmatig verkennen creatieve geesten de grenzen en halen hun inspirat

Placeholder
Douwe Draaisma
Een geheugenlaboratorium
Nederlands

De in 1920 in Oekraïne geboren Iwan Demjanjuk wordt al sinds 1975 vervolgd wegens oorlogsmisdaden.

Bruno Latour
On the Forms of Knowledge Proper to Religious Beings
English

Is it possible to describe the relation between believers and their divinities in a more nuanced way, rather than sticking to the dichotomy of ‘knowledge’ versus ‘belief’?