Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Nederlands

Haruki Murakami

Pieter Steinz

Na een carrière als uitbater van een jazzbar en vertaler van het werk van John Irving en Raymond Carver, ontpopte Haruki Murakami (Kyoto, 1949) zich als de opvallendste vertegenwoordiger van een nieuwe generatie Japanse schrijvers.
Met Norwegian Wood, over een jongen die verliefd wordt op een ongenaakbaar meisje, rekende hij definitief af met het beeld van Japan als een traditioneel land van geisha's en kersenbloesem. Een reeks andere succesboeken volgde waarin Murakami zich bewees als een echte verteller die het surrealistische experiment niet schuwt.
Aan de hand van een 'boekweb' (oftewel een schema van literaire invloeden en dwarsverbanden) rondom de roman De jacht op het verloren schaap, toont Pieter Steinz de positie van Murakami in de Japanse letteren én de wereldliteratuur. Hij vraagt ook aandacht voor de kracht van Murakami's korte verhalen, met name in Na de aardbeving en Blinde wilg, slapende vrouw. Murakami is volgens Steinz een serieuze kandidaat voor de Nobelprijs voor de literatuur.

Pieter Steinz (1963) is chef Boeken van NRC Handelsblad. Van zijn hand verscheen onder andere: Lezen &cetera. Gids voor de wereldliteratuur; Lezen op locatie. Atlas van de wereldliteratuur en Het web van de wereldliteratuur. Binnenkort verschijnt ter gelegenheid van de Boekenweek Grote verwachtingen. Opgroeien in de letteren in 25 schema's; en eind maart De duivelskunstenaar. De reis van doctor Faust door 500 jaar cultuurgeschiedenis.

Ook in deze serie

Zie ook

Arts, Culture and Media Lustrum Lecture
Stefan Collini, Pascal Gielen, Liesbeth Korthals Altes
Universities and the Democratization of Culture
English

The process commonly referred to as the ‘democratization of culture’ involves not only a pluralization of the categories of art and culture, that is, the acceptance of a much wi

Placeholder
Zuzanna Skalska, Paul Hekkert, Rob van Gerwen, Semir Zeki
Nederlands

Of het nu om kleding, kopjes, meubels, auto’s, tuinen of gebouwen gaat, dagelijks zien we dingen in onze omgeving die we direct als mooi of lelijk bestempelen.