Het Nieuwe Leren
Het Nieuwe Leren is in. Het uitgangspunt van deze populaire onderwijsfilosofie is simpel: laat kinderen hun eigen interesses volgen, bied hen geen kant-en-klare brokken kennis aan, maar leer hen zelfstandig te leren. Niet de lesstof maar de leerling staat centraal. Spelenderwijs leren vanuit een sterke eigen motivatie, het klinkt ideaal en slaat aan. Ongeveer één op de vijf scholen in het basis- en voortgezet onderwijs experimenteert al met een vorm van Het Nieuwe Leren. Van projectgestuurd onderwijs tot de Iederwijs-methode, waarbij kinderen zelf mogen kiezen hoe en wanneer ze iets leren, in vrije groepen.
Maar ook het protest zwelt aan. De Tweede Kamer maakt zich grote zorgen over de groei van particuliere Iederwijsscholen. Het CDA wil zelfs een verbod van deze ‘veredelde speeltuinen’. De Onderwijsinspectie gaf onlangs een negatief oordeel over het merendeel van de Iederwijsscholen. Ook vanuit de onderwijskunde komt stevige kritiek. Het is absoluut niet aangetoond dat Het Nieuwe Leren effectiever is dan het ‘oude leren’, stelde de Groningse hoogleraar Greetje van der Werf in haar oratie.
Is het nieuwe leren vooral modieuze propaganda van goedbedoelende mensen die niet begrijpen hoe kinderen zijn? Of is het juist een welkome onderwijsvernieuwing die de motivatiecrisis in het onderwijs kan doorbreken? Hebben klassikaal onderwijs en kennisoverdracht afgedaan? Of moeten we onze kinderen vooral houvast en basiskennis blijven bieden? Kortom: kiezen we voor het oude of het nieuwe leren?
Over deze en andere vragen discussiëren, onderwijskundigen, leerkrachten en politici onder leiding van RUG-filosoof Hans Harbers. Te gast zijn: Greetje van der Werf, hoogleraar onderwijskunde aan de RUG, Jozef Kok, lector het nieuwe leren en nieuwe leerarrangementen aan de Fontys Hogeschool, Tweede-Kamerlid Jan de Vries, onderwijsspecialist van het CDA, Miriam Schreurs, bestuurslid Iederwijs Nederland en Maja Muller Kobold van scholengemeenschap Belcampo.
Dichter Bart FM Droog geeft in een gastcolumn zijn kijk op het nieuwe leren.
Dit debat wordt georganiseerd door DwarsDiep -Politiek en Cultureel Debatcentrum, een samenwerkingsverband van Studium Generale Groningen, USVA, de Faculteit Wijsbegeerte, de Openbare Bibliotheek, het Centre foor Development Studies van de RUG en debatcentrum Waag.