Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands

Morele ontwikkeling jongeren

Prof.dr. Wiel Veugelers

Hoe staat het met de morele ontwikkeling van Nederlandse jongeren. Zijn zij aangepast aan hun omgeving, of juist zelfstandig en individueel gericht?

Morele vorming is cruciaal in een moderne pluriforme en open samenleving. Een democratische samenleving vraagt immers om een grote sociale betrokkenheid en het aangaan van verbindingen met anderen. Hoe zit het met de morele ontwikkeling van hedendaagse Nederlandse jongeren in onze steeds verder individualiserende samenleving? Zijn zij aangepast aan hun omgeving, of juist zelfstandig en individueel gericht? En hoe staat het met hun sociale betrokkenheid? Onderzoek laat zien dat jongeren tegenwoordig minder belang hechten aan aanpassing, maar wel veel waarde hechten aan autonomie. Ook vinden ze sociale betrokkenheid belangrijk, maar dan vooral gericht op hun eigen omgeving. Deze persoonlijke autonomie is positief voor de eigen ontwikkeling, maar wat betekent het voor het streven naar samenhang in de samenleving? Hoe zou de hedendaagse morele vorming hierop moeten inspelen? Wat is daarbij de rol van professionele opvoeders als docenten en sociaal en cultureel werkers? Heeft het hoger onderwijs ook nog een rol en zo ja, welke?

Wiel Veugelers is als hoogleraar educatie verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht en als universitair hoofddocent aan de afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft veel onderzoek verricht naar waarden en normen van jongeren en de rol van met name het onderwijs bij morele vorming. Hij werkt mee aan diverse grote internationale onderzoeksprojecten op dit gebied en is associate editor van de Journal of Moral Education. Zijn meest recente boek is ‘Education and Humanism. Linking Autonomy and Humanity’ (2011). Voor dit boek ontving hij van de European Association for Learning and Instruction the Nava Maslovaty Award.

Interessante links
Sense Publishers: Boek ‘Education and Humanism’

buttonPpt  Powerpointpresentatie Wiel Veugelers

Georganiseerd ism. het Lectoraat Integraal Jeugdbeleid, Hanzehogeschool

Ook in deze serie

Zie ook

Allert Bijleveld, Laura Govers en Mathijs Sanders
Nederlands

De Wadden, sinds 2009 UNESCO Werelderfgoed, is een beschermd natuurgebied; onvervangbaar, uniek en ‘eigendom van de hele wereld’ – net als het Great Barrier Reef en de Grand Can

Justin Kroesen, Wouter Slob en Herman Wegter
Het succes van The Passion
Nederlands

Tv-spektakel The Passion is een publiekstrekker. Maar wat blijft er over van het Bijbelse verhaal en de religieuze betekenis?