Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Nederlands

Leonardo da Vinci

Rinus Roelofs

Schilder, beeldhouwer, architect, ontwerper, theoreticus, ingenieur en wetenschapper, Leonardo da Vinci is het schoolvoorbeeld van de homo universalis.

Schilder, beeldhouwer, architect, ontwerper, theoreticus, ingenieur en wetenschapper, Leonardo da Vinci is het schoolvoorbeeld van de homo universalis. Zijn talrijke schetsen en aantekeningen voor schilderijen en technische ontwerpen zitten vol originele ideeën. Hoewel diverse werken nooit werden voltooid en de tijd niet hebben overleefd, beïnvloedde zijn werk generaties kunstenaars en wordt hij nog steeds vereerd als een universeel genie. Maar hij was ook een mens die moest nadenken en redeneren, en daarbij nog wel eens een foutje beging. Het maken van fouten heeft in de wetenschap regelmatig geleid tot nieuwe ontwikkelingen en tot denken in minder voor de hand liggende richtingen. En Leonardo da Vinci is juist daarin een van de grote voorbeelden. Hoe kunnen we zijn manier van denken herleiden uit zijn werk?

Rinus Roelofs (1954) is beeldhouwer. In zijn werk tracht hij zijn fascinatie voor wiskundige structuren te verbeelden. Grote voorbeelden voor hem zijn M.C. Escher en Leonardo da Vinci. De werken van deze kunstenaars, en dan met name de schetsboeken, zijn belangrijke inspiratiebronnen voor hem.

Interessante links
Artikel Scientific American
Lost in Triangulation: Leonardo da Vinci's Mathematical Slip-Up
Persoonlijke website van wiskundige en kunstenaar Rinus Roelofs
KennisLink Leonardo da Vinci: een echte alleskunner

Ook in deze serie

Zie ook

Bruno Latour
On the Forms of Knowledge Proper to Religious Beings
English

Is it possible to describe the relation between believers and their divinities in a more nuanced way, rather than sticking to the dichotomy of ‘knowledge’ versus ‘belief’?

Michael Tomasello
On the Origins of Culture and Cognition
English

Why do the minds and societies of apes and humans differ as much as they do? Simply saying that humans are more intelligent does not yet explain how this situation evolved.