Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands

Morele ontwikkeling jongeren

Prof.dr. Wiel Veugelers

Hoe staat het met de morele ontwikkeling van Nederlandse jongeren. Zijn zij aangepast aan hun omgeving, of juist zelfstandig en individueel gericht?

Morele vorming is cruciaal in een moderne pluriforme en open samenleving. Een democratische samenleving vraagt immers om een grote sociale betrokkenheid en het aangaan van verbindingen met anderen. Hoe zit het met de morele ontwikkeling van hedendaagse Nederlandse jongeren in onze steeds verder individualiserende samenleving? Zijn zij aangepast aan hun omgeving, of juist zelfstandig en individueel gericht? En hoe staat het met hun sociale betrokkenheid? Onderzoek laat zien dat jongeren tegenwoordig minder belang hechten aan aanpassing, maar wel veel waarde hechten aan autonomie. Ook vinden ze sociale betrokkenheid belangrijk, maar dan vooral gericht op hun eigen omgeving. Deze persoonlijke autonomie is positief voor de eigen ontwikkeling, maar wat betekent het voor het streven naar samenhang in de samenleving? Hoe zou de hedendaagse morele vorming hierop moeten inspelen? Wat is daarbij de rol van professionele opvoeders als docenten en sociaal en cultureel werkers? Heeft het hoger onderwijs ook nog een rol en zo ja, welke?

Wiel Veugelers is als hoogleraar educatie verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht en als universitair hoofddocent aan de afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft veel onderzoek verricht naar waarden en normen van jongeren en de rol van met name het onderwijs bij morele vorming. Hij werkt mee aan diverse grote internationale onderzoeksprojecten op dit gebied en is associate editor van de Journal of Moral Education. Zijn meest recente boek is ‘Education and Humanism. Linking Autonomy and Humanity’ (2011). Voor dit boek ontving hij van de European Association for Learning and Instruction the Nava Maslovaty Award.

Interessante links
Sense Publishers: Boek ‘Education and Humanism’

buttonPpt  Powerpointpresentatie Wiel Veugelers

Georganiseerd ism. het Lectoraat Integraal Jeugdbeleid, Hanzehogeschool

Ook in deze serie

Zie ook

Tiffany Easthom, Mukesh Kapila and Rolf Carriere
Protecting Civilians against Imminent Violence
English

What can the international community do better to protect civilians, deter violence, and strengthen local peace infrastructures?  An unexpected answer may lie in a new peace too

Marjolein Overtoom, Lenze Hofstee en David Inden

Groningers zijn een creatief volk. Voor elk probleem een oplossing. Zo ook met leegstaande kantoorpanden.

Placeholder
Karina Schaapman. Coreferent: Mr.drs. Marjan Wijers
Twijfels bij een liberaal prostitutiebeleid
Nederlands

Iedere opgroeiende man in onze maatschappij voelt wellicht weleens de aandrang om een ander eens flink in elkaar te rammen – om wat voor reden dan ook.