Skip to main content
In series
Nederlands

Morele ontwikkeling jongeren

Prof.dr. Wiel Veugelers

Hoe staat het met de morele ontwikkeling van Nederlandse jongeren. Zijn zij aangepast aan hun omgeving, of juist zelfstandig en individueel gericht?

Morele vorming is cruciaal in een moderne pluriforme en open samenleving. Een democratische samenleving vraagt immers om een grote sociale betrokkenheid en het aangaan van verbindingen met anderen. Hoe zit het met de morele ontwikkeling van hedendaagse Nederlandse jongeren in onze steeds verder individualiserende samenleving? Zijn zij aangepast aan hun omgeving, of juist zelfstandig en individueel gericht? En hoe staat het met hun sociale betrokkenheid? Onderzoek laat zien dat jongeren tegenwoordig minder belang hechten aan aanpassing, maar wel veel waarde hechten aan autonomie. Ook vinden ze sociale betrokkenheid belangrijk, maar dan vooral gericht op hun eigen omgeving. Deze persoonlijke autonomie is positief voor de eigen ontwikkeling, maar wat betekent het voor het streven naar samenhang in de samenleving? Hoe zou de hedendaagse morele vorming hierop moeten inspelen? Wat is daarbij de rol van professionele opvoeders als docenten en sociaal en cultureel werkers? Heeft het hoger onderwijs ook nog een rol en zo ja, welke?

Wiel Veugelers is als hoogleraar educatie verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht en als universitair hoofddocent aan de afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft veel onderzoek verricht naar waarden en normen van jongeren en de rol van met name het onderwijs bij morele vorming. Hij werkt mee aan diverse grote internationale onderzoeksprojecten op dit gebied en is associate editor van de Journal of Moral Education. Zijn meest recente boek is ‘Education and Humanism. Linking Autonomy and Humanity’ (2011). Voor dit boek ontving hij van de European Association for Learning and Instruction the Nava Maslovaty Award.

Interessante links
Sense Publishers: Boek ‘Education and Humanism’

buttonPpt  Powerpointpresentatie Wiel Veugelers

Georganiseerd ism. het Lectoraat Integraal Jeugdbeleid, Hanzehogeschool

Also in this series

See also

Kenniscafé Groningen
Wied Ruijssenaars en Wilfred Hofstetter
7 + .... = elf
Nederlands

Dyscalculie is een veel voorkomende rekenstoornis met ingrijpende gevolgen voor kinderen en volwassenen. Hoe leer je leven met deze beperking?

Placeholder
Prof.dr. Jan de Lange
Talent voor wiskunde, techniek en logica
Nederlands

Iedereen die naar jonge kinderen kijkt, ziet dat zij vaak ongelofelijke talenten hebben en sprankelen van nieuwsgierigheid naar de wereld om hen heen.