Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€3,- | gratis voor studenten en SG-kortingspashouders

Onderwijsvernieuwing

Noodzaak of voortdurende zorg?
Alexander Minnaert

Onderwijskundige Alexander Minnaert laat op basis van onderzoek zien wat de toegevoegde waarde is van diverse onderwijsvernieuwingen.
De roep om onderwijsinnovaties klinkt al langere tijd uit onvrede met de ‘oude’ onderwijspraktijken. Verschillende innovaties en beleidsinitiatieven doken op, maar sommige verdwenen ook weer snel. Toch wordt de samenleving en ook het onderwijs blijvend voor de uitdaging geplaatst om mensen beter voor te bereiden op een fluctuerende en veeleisende arbeidsmarkt die om nieuwe (21st century) skills vraagt. Maar dragen die onderwijsinnovaties wel bij aan het doel en wat zijn de  voorwaarden voor het daadwerkelijk bereiken van die doelen? Onderwijskundige Alexander Minnaert laat op basis van onderzoek zien wat de toegevoegde waarde is van diverse onderwijsvernieuwingen. Wat zijn de effecten op cognitief en niet-cognitief niveau op korte en lange termijn? Hoe kan onderwijsvernieuwing ook daadwerkelijk leiden tot onderwijsverbetering en wat zijn de valkuilen? 

Alexander Minnaert is sinds 2004 hoogleraar orthopedagogiek en klinische onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hiervoor was hij als universitair (hoofd)docent verbonden aan de opleidingen Leerproblemen, Onderwijskunde en Opleidingskunde van de Universiteit Leiden. In 1996 promoveerde hij in Leuven op een proefschrift over de rol van motivatie, cognitie en metacognitie in het academische presteren van eerstejaarsstudenten aan de universiteit. Hij doet onderzoek naar onderwijsinnovatie, leren en instructie, motivatie, excellentie, en passend onderwijs.    
 

Ook in deze serie

Introduction by Loes Damhof
Documentary
English

The documentary ‘Most likely to Succeed’ (2015) focuses on the story of High Tech High, a school in San Diego that is completely rethinking what the experience of going to schoo

Zie ook

Placeholder
Martha Nussbaum
English

Emotions shape our mental and social lives. However, moral philosophy paid scant attention to emotions and found it hard to judge them.

Nancy Bauer
A Philosophical Approach
English

Using pornography as an example, Nancy Bauer suggests that philosophers are inclined to miss the mark when it comes to understanding real-world phenomena:  their theories do not

Met oa. Bert Hadders, Meindert Talma, Beno Hofman, Trudy Dehue, Peter de Jonge en Kasper Peters
Hoe gek is Groningen?
Nederlands

Hoe wenselijk is het dat we allemaal geslaagd, gelukkig en aangepast zijn? Geven de apartelingen de wereld niet juist kleur?