Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
Thema
Nederlands

Voorjaarsklassiekers 2009

Klassiekers zoals ze niet meer gemaakt worden, of toch? Filmtheater Images en Studium Generale selecteerden weer drie prachtfilms die telkens opnieuw een nieuw publiek verdienen. Drie inleiders geven hun visie op deze films.

Programma
De Spiegel (Zerkalo) - Andrej TarkovskI
Inleiding: Rob van Es, organisatiefilosoof en ethicus
??scheiding-lezing
Sovjet-Unie 1974, kleur en zwart/wit 90 minuten, Russisch gesproken, Nederlands ondertiteld
Datum: Maandag 9 februari 2009
scheiding-lezing
Volgens Tarkovski zelf, zijn meest dierbare film. In een reeks episoden verbeeldt de Russische grootmeester van de poëtische film de sfeer in de periode rond de Tweede Wereldoorlog. Een vrouw maakt zich ernstige zorgen over een drukfout, een man is getraumatiseerd door de oorlog; terwijl de grote geschiedenis zo een zware wissel trekt op het persoonlijk leven, dwaalt een jongetje rond in de buurt van zijn ouderlijk huis.  In deze schets van het verleden worden de gedichten van Tarkovski’s vader (Arsenji)  afgewisseld met nostalgische beelden van Moskou en omgeving, documentairefragmenten en kinderdromen. Typische Tarkovski-kenmerken - lange, trage associatieve shots, hemelse muziek en een uitvergroot omgevingsgeluid- maken van De spiegel een overdonderend meesterwerk waarin het wrede van oorlog en onderdrukking wordt overvleugeld door zicht-, hoor– en tastbare familieherinneringen.


Pather Panchali - Satyajit Ray
Inleiding: Marijke de Vos, filmprogrammeur en docente Indiase film aan het Nederlands Instituut voor Filmeducatie en samensteller van het boek Behind the Scenes of Hindi Cinema
scheiding-lezing
India 1955, zwart-wit 115 minuten, Bengaals gesproken, Nederlands ondertiteld
Datum: Maandag 23 maart 2009
scheiding-lezing
Pather Panchali is de eerste film uit de Apu-triologie over het alledaagse leven in het Indiase kastensysteem aan het begin van de vorige eeuw. Apu wordt geboren in een verarmde Brahmaanse familie in Kerala. Zijn vader, een dichter en geestelijke,  kan niet genoeg geld verdienen en vertrekt naar Bombay. Apu groeit op met zijn guave stelende zusje, zijn verbitterde moeder en een oude eigenwijze tante. Armoede en de dagelijkse strijd om eten en drinken vragen veel van deze kleurrijke en creatieve familie, maar Apu en zijn zusje vinden ook tijd om zich te verwonderen over de wereld om hen heen. Deze schitterend vormgegeven, sprankelende kleine film, vol humor en warmte, was een sensatie op het filmfestival van Cannes van 1956 en wordt nog steeds gevierd als een groots meesterwerk.


Peeping Tom - Michael Powell
Inleiding: Gerrit Breeuwsma, ontwikkelingspsycholoog aan de RUG, redacteur van De Psycholoog en UK-columnist
scheiding-lezing
Verenigd Koninkrijk 1960, kleur 109 minuten, Engels gesproken, Nederlands ondertiteld
Datum: Maandag 20 april 2009
scheiding-lezing
Cultvoorloper van films als en Funny Games. Powells uit 1960 stammende, ouderwetse maar ook heel moderne meesterwerk over voyeurisme en emotieloze registratie van doodsangst. Powells held Mark Lewis is een goedgeklede dandy met een zwaar zieke geest, mede veroorzaakt door de lugubere experimenten van zijn vader (mooie rol van Powell zelf) in naam van de wetenschap. Mark fotografeert jonge vrouwen terwijl hij ze vermoordt. De camera is zijn wapen en door er een spiegel aan te bevestigen, dwingt hij zijn slachtoffers hun eigen dood onder ogen te zien. Peeping Tom is de ultieme studie naar het voyeurisme van de camera, met het filmpubliek als vrijwillige getuige. De film werd toentertijd door critici ontvangen als 'ziek en walgelijk' en betekende helaas het einde van Powells publiekssucces (o.a. Black Narcissus).
.

Zie ook

Michael Tomasello
On the Origins of Culture and Cognition
English

Why do the minds and societies of apes and humans differ as much as they do? Simply saying that humans are more intelligent does not yet explain how this situation evolved.