Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Over de grenzen van de letteren
Nederlands
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€ 4,- / € 2,- SG-kortingspas / studenten gratis

Hier beginnen

Ellen Deckwitz in gesprek met Bram Douwes

Programmamaker en journalist Bram Douwes gaat  in gesprek met Ellen Deckwitz over haar leven en werk. Van haar studententijd in Groningen tot haar rol als columnist en popularisator van de dicht- en schrijfkunst.

Waarom vindt zij het belangrijk om poëzie voor een breed publiek toegankelijk te maken? Waarom zijn ‘kunstuitleggers’ eigenlijk zo populair? En hoe relevant zijn de meningen van een columnist?

Het werk van schrijver, dichter en literatuur­wetenschapper Ellen Deckwitz (Deventer, 1982) is een mix van donker en licht, van lach en mokerslag. Niet voor niets noemde collega Ingmar Heytze haar oeuvre de liefdesbaby van Mary Poppins en Tim Burton. In 2011 debuteerde ze met de dichtbundel De steen vreest mij waarin via 28 gedichten een tragische familiegeschiedenis wordt ontrafeld. De bundel werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs voor het beste poëziedebuut, en opgevolgd door de bundels Hoi Feest (2012, C.C.S.Cronestipendium) en De blanke gave (2015). Sinds 2015 is ze actief als columnist voor onder meer NRC Handelsblad, De Morgen en De Taalunie, waarin ze schrijft over literatuur, cultuur en sport. Verhalen van haar hand verschenen onder meer in Gekrenkt en Hongerig (Das Mag,2016). Deckwitz is bovendien auteur van het alom geprezen handboek gedichten-begrijpen-voor-beginners, Olijven moet je leren lezen (2016), waarvan er inmiddels meer dan tienduizend exemplaren zijn verkocht.

Deckwitz is een bevlogen schrijfdocent, die de afgelopen tien jaar aan diverse universiteiten, hogescholen en middelbare scholen creative writing en literatuuranalyse doceerde.

Zie ook

Placeholder
The Third Man | The Night of the Hunter | Stalker
Nederlands

3 x film met inleiding Februari/maart/april 2007

Kenniscafé Groningen
Mmv. Bart Ramakers, Henk Kuiper, Everhard Huizing en Theatergroep Kwast
Waar blijven onze Nederlandse Klassiekers?
Nederlands

Waarom hebben we in Nederland een blinde vlek voor ons letterkundig erfgoed?