Skip to main content
Nederlands
Location

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Netherlands

Tickets
€ 3,- | gratis voor studenten en SG-kortingspashouders

Onderwijs voor nu en straks

Geert ten Dam, coreferent Klaas van Veen

De grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd laten zich niet meer opsluiten in aparte vakken en vragen om een interdisciplinaire aanpak en om vakoverstijgende vaardigheden.
Het is de kerntaak van onderwijs om jongeren adequaat voor te bereiden op hun toekomst. Juist omdat het moeilijk is om vast te stellen hoe hun wereld eruit zal zien, moeten we ons regelmatig afvragen wat de waarde is van onderwijs voor de nieuwe generatie en voor de samenleving. Als de veranderingen zo snel gaan, is het onderwijs daar dan op voorbereid? Waar is verbetering gewenst en wat is daarvoor nodig? Onderwijskundige Geert ten Dam bespreekt de voorstellen van het landelijke Platform2032 voor de vernieuwing van het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs. De grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd laten zich niet meer opsluiten in aparte vakken en vragen om een interdisciplinaire aanpak en om vakoverstijgende vaardigheden. Naast taal en rekenen is burgerschapsvorming belangrijker dan ooit. Wat weten we in dat opzicht over Nederlandse leerlingen en scholen en waar liggen nieuwe uitdagingen en kansen?
 
Geert ten Dam is hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en kroonlid van de SER. Ze was tien jaar verbonden aan de Onderwijsraad, waarvan de laatste vier jaar als voorzitter. Ten Dam maakt deel uit van verschillende raden van toezicht en adviescommissies, waaronder het Platform Onderwijs2032. 
Klaas van Veen is hoogleraar onderwijskunde en directeur van de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen.

See also

André Kuipers en Sander Koenen
Sander Koenen in gesprek met André Kuipers
Nederlands

Astronaut André Kuipers vertelt over zijn spannende ruimtereis en gaat in gesprek met het publiek en zijn biograaf, journalist en fotograaf Sander Koenen, over leven en werken i

Aletta Jacobs Lecture 2010
Lisa Appignanesi
Women and the Mind Doctors
English

Ever since the birth of the mind-doctoring professions in the first part of the 19th century, women have not only been patients, but served as