Skip to main content
In series
Nederlands
Location

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Netherlands

Tickets
€3,- / gratis op vertoon studenten- of SG-kortingspas

Ironie, engagement en hopeloos idealisme

Een avond met Joost de Vries en P.F. Thomése

Waarom hebben de jongere generaties zo’n hang naar de ernst en zwaarte van het leven, vraagt P.F. Thomése zich af. Waarom verheerlijken oudere generaties soms zo de ironische, spottende blik op het leven, vraagt Joost de Vries zich af.

Over deze onderwerpen corresponderen Joost de Vries en P.F. Thomése al langer met elkaar. Op deze avond lezen zij hun brieven aan elkaar voor en gaan met elkaar in debat over ironie, engagement, en hopeloos idealisme.  

P.F. Thomése (1958) publiceerde zijn eerste literaire verhaal in 1986. Zijn werk, waaronder Vladiwostok en Grillroom Jeruzalem, werd veelvuldig genomineerd en bekroond met onder meer de AKO Literatuurprijs en de Bob den Uylprijs, en in meer dan twintig talen vertaald. In 2015 verscheen de roman De Onderwaterzwemmer.

Also in this series

Joost de Vries in gesprek met Nina Polak en Franca Treur
Over Coming of Age in de literatuur
Nederlands

In de literatuur is de rite de passage een van de oudste, en meest geliefde, onderwerpen: het moment waarop de held zijn jeugdige naïviteit van zich afschudt en de were

Joost de Vries
Over J.D. Salinger, Haruki Murakami en vooral niet volwassen willen worden
Nederlands

Superhelden domineren de bioscopen, Young Adult romans bestormen de bestsellerlijsten, en niemand weet voor z’n dertigste wat hij wil gaan doen met zijn leven. Toch?

See also

Lucy Avraamidou, Maarten Derksen, Rebeka Béres and others
On the relationship between experts and the public
English

There is increasing tension in the public sphere about the role of experts in the social system.

Freedom Lecture 2018
Ali Rizvi
A Journey from Religion to Reason
English

What challenges does modern Islam face? Ali Rizvi discusses in his Freedom Lecture factors that could help lead it toward a substantive, progressive reformation.