Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
In serie
Nederlands
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€ 3,- | gratis voor studenten en SG-kortingspashouders

Stoornissen die 'toeslaan'

Trudy Dehue

Stoornissen worden vaak gezien als een soort natuurwetten. Dit is een begrijpelijke maar niet onschuldige gewoonte met soms grote consequenties.

Als experts eigenschap C definiëren als stoornis A, wil dat nog niet zeggen dat stoornis A de oorzaak is van eigenschap C. Het gaat louter om het besluit een bepaalde eigenschap door de medische sector te laten behandelen. Dat kan zinvol en troostend, maar soms ook onderdrukkend zijn. Voorgesteld als oorzaak lijken de stoornissen te zijn gedicteerd door de natuur. In de filosofie heet dat ‘reïficeren’, wat letterlijk ‘tot ding maken’ betekent en wat veelvuldig voorkomt. Op het internet, in kranten, maar ook in het hart van de wetenschap wordt bijvoorbeeld gesteld dat ADHD 'zich’ ook ‘kan uiten in' alleen maar concentratietekort of dat depressie X procent van de mensen ‘treft’. Dit reïficerende taalgebruik is een weliswaar begrijpelijke maar niet onschuldige gewoonte. Reïficeren is de spil van het complexe maatschappelijke proces waarin steeds meer mensen een psychiatrische diagnose krijgen. Het voorbeeld van ADHD bij volwassenen laat goed zien hoe dit proces werkt.

Trudy Dehue is als hoogleraar Wetenschapstheorie verbonden aan de faculteit Psychologie van de RUG. Zij publiceerde onder andere de boeken De depressie-epidemie. Over de plicht het lot in eigen hand te nemen (2008) en Betere mensen. Over gezondheid als keuze en koopwaar (2014).

Ook in deze serie

Zie ook

Placeholder
Jan Oosterhaven, Pieter Hofstra, Karin Dekker, Sacha Schram, David van Zelm van Eldik
Verkeer en vervoer in Groningen
Nederlands

Met het verschijnen van het rapport van de commissie-Duivesteijn werd eind 2004 alle Noordelijke hoop op een snelle verbinding met de Randstad de bodem ingeslagen.

Placeholder
Gerrit Breeuwsma
Pleidooi voor lichtzinnigheid in opvoeding en onderwijs
Nederlands

‘Het kind niet met rust laten, is de grootste misdaad der tegenwoordige opvoeding’, schreef de Zweedse pedagoge en activiste Ellen Key in haar beroemde boek De eeuw van het