Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen
Georganiseerd ism. Lectoraat Integraal Jeugdbeleid, Hanzehogeschool Groningen
Datum: Woensdag 13 maart 2013
Ouders en leerkrachten worden op basis van discutabele aannames massaal verkeerd voorgelicht over ADHD.
Is ADHD een ziekte? Word je met ADHD geboren? Verbetert medicatie in alle gevallen het functioneren van een kind met ADHD? Het antwoord is drie keer nee, volgens Laura Batstra. Ouders en leerkrachten worden op basis van discutabele aannames massaal verkeerd voorgelicht over ADHD. De laatste jaren is het aantal ADHD-diagnoses enorm toegenomen, terwijl het voor veel kinderen mogelijk en beter is om buiten het psychiatrische circuit te blijven. Wanneer het gedrag van een kind in het ‘hokje’ ADHD past, is het eerste advies aan ouders meestal: medicatie. Maar medicatie heeft grote nadelen en in veel gevallen kan worden volstaan met ouder- en leerkrachttraining. Wat zijn de valkuilen van de psychiatrische diagnostiek?
Laura Batstra studeerde cum laude af in de psychologie. Ze werkte in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en vanaf 2006 als behandelend psycholoog in een instelling voor Kinder- en Jeugd Psychiatrie. Sinds juni 2010 werkt Batstra als onderzoeker en docent bij de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.
Robert Vermeiren, hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie LUMC, geeft een kritische reactie.