Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands

Sociale Media en Netwerken

Rafael Wittek, Frank Willems, Hans Risselada, Frido van Driem

De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing.
Iedereen maakt deel uit van een sociaal netwerk. Sterker nog, vrijwel iedereen maakt deel uit van meerdere netwerken van vrienden, collega’s, kennissen en familie. Ook virtuele netwerken zijn tegenwoordig niet meer weg te denken; miljoenen mensen hebben een profiel op sociale media als Hyves, Facebook of LinkedIn.
Sociale netwerken zijn voer voor psychologen die de onderlinge relaties binnen groepen onderzoeken en zo informatie krijgen over zaken als populariteit onder jongeren, rookgedrag of de verspreiding van een besmettelijke ziekte. Sociale netwerken en de manier waarop mensen binnen een netwerk elkaar beïnvloeden vormen ook de basis van marketingstrategieën. De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing. Zo worden reclameboodschappen op Facebook afgestemd op jouw persoonlijke profiel. En kunnen bedrijven en werknemers met elkaar in contact komen via LinkedIn. Hoe spelen de sociale media en het bedrijfsleven in op deze nieuwe mogelijkheden?

Bart van de Laar gaat in gesprek met Rafael Wittek, hoogleraar Theoretische Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen; Frank Willems, lector aan de Hanze Hogeschool en specialist in het regisseren van ondernemende netwerken; Hans Risselada, promovendus Marketing met als onderzoeksthema sociale invloeden; en Frido van Driem masterstudent Business Administration en medeoprichter van AlumUnited, dat via sociale media alumni in contact brengt met potentiële werkgevers.

In het maandelijkse Kenniscafé Groningen vertellen lokale onderzoekers over hun drijfveren, resultaten en uitdagingen en gaan ze in gesprek met het publiek. Het Kenniscafé wordt georganiseerd door Studium Generale Groningen in samenwerking met Science LinX , de UK en het Groninger Forum.

Ook in deze serie

Jetse Goris in gesprek met Marloes Emous, Anton Scheurink en Andrea Werkman
Nederlands
Meer dan de helft van de volwassenen in Nederland is te zwaar. Hoewel we allerlei campagnes lanceren om gezond gedrag te stimuleren, zijn ze vaak niet effectief genoeg. Wat kunnen doen zodat zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om lichter door het leven te gaan?

Zie ook

Carel ten Cate en theatergroep Cowboy bij Nacht
Over supernormale prikkels, stripfiguren en karikaturen
Nederlands

Waarom vinden we baby’s en kuikentjes zo schattig. En hoe spelen striptekenaars, cartoonisten en reclamemakers hierop in?

Kenniscafé Groningen
Hans de Vries, Olivier de Hon, Hidde Haisma & Gerard Kemkers
Nederlands

Er is veel verwarring over doping in de sport. Welke middelen werken echt prestatie verhogend en welke niet? Het onderzoek staat nog in de kinderschoenen.