Arthur Japin
Centraal in de lezingen en werkcolleges van Arthur Japin staat zijn eigen schrijverschap en de rol daarin van werkelijkheid en fictie.
Arthur Japin (1956) studeerde enkele jaren Nederlandse taal- en letterkunde in Amsterdam om daar vervolgens de theaterschool te doorlopen, waar hij in 1982 afstudeerde. Hij speelde diverse rollen voor radio en televisie en op toneel bij onder andere Toneelgroep Centrum en de Theaterunie. Ook zong hij een kleine rol bij de Nederlandse Opera.
In 1996 debuteerde hij als schrijver met de verhalenbundel Magonische verhalen. Bij het grote publiek brak hij door met de historische roman De zwarte met het witte hart, dat wereldwijd vertaald werd. Voor zijn roman Een schitterend gebrek (2004) ontving hij de Libris-prijs en zijn laatste roman De overgave (2007) werd bekroond met NS Publieksprijs 2008. Zijn werk wordt wereldwijd vertaald. Ook schreef hij een operalibretto en filmscenario’s zoals voor De Vliegenierster van Kazbek, die dit najaar in de bioscopen te zien zal zijn. Arthur Japin is de vaste presentator van de komische tv-quiz QI.
Interview
Datum: Maandag 28 september 2009
Schrijver en literair journalist Coen Peppelenbos spreekt met Arthur Japin over zijn schrijverschap, leven en werk.
Over liefde in de archieven
Datum: Maandag 5 oktober 2009
Het onderzoek voor een historische roman heeft, vanaf het moment dat je op de hoofdpersoon van een nieuwe roman stuit tot het ogenblik waarop je hem of haar aan de wereld toont, veel van een verliefdheid. Deze verandert het schijnbaar saaie speurwerk in een spannende zoektocht. Uiteindelijk zal het beeld van de geliefde, net als in het echte leven, nooit helemaal samenvallen met de werkelijkheid, want de romanschrijver vult de hiaten in de geschiedenis in met zijn eigen verlangens en ervaringen. Hoe creëer je door middel van dit samengaan van feit en fictie nieuwe mogelijkheden?
De vierde wand
Datum: Maandag 12 oktober 2009
Een auteur staat te midden van zijn materiaal als een toneelspeler in een decor: voor de toeschouwers zijn de drie bordkartonnen wanden al snel overtuigend, maar voor degene die het verhaal aan het scheppen is blijft de verzonnen wereld altijd in open verbinding staan met de werkelijkheid. Zoals de speler leert die vierde wand, de zaal, door middel van inleving te sluiten, moet ook de schrijver zichzelf dwingen zijn eigen bedenksels voor waar aan te nemen. Hoe wend je de fantasie aan tot een beter begrip van de werkelijkheid en hoe is die om te zetten in literatuur? Arthur Japin vertelt over de oorsprong en noodzaak van de verbeeldingskracht als stijlmiddel.
Gastschrijverschap
Sinds 1986 is aan de Rijksuniversiteit Groningen elk najaar een gastschrijver verbonden. De gastschrijver verzorgt een aantal openbare lezingen en speciaal voor studenten een reeks werkcolleges. Arthur Japin is de 24e gastschrijver. Eerdere gastschrijvers aan de Groningse universiteit waren Dick Hillenius, Doeschka Meijsing, H.C. ten Berge, Willem Wilmink, J.P. Guépin, Monica van Paemel, Willem Jan Otten, Jean Pierre Rawie, Gerrit Krol, Nelleke Noordervliet, Bernlef, Rutger Kopland, Martin van Amerongen, Joost Zwagerman, Stephan Sanders, Thomas Rosenboom, Willem van Toorn, Bas Heijne, Koos van Zomeren, Tonnus Oosterhoff, Marjolijn Februari, Esther Jansma en – vorig jaar – Kader Abdolah.
De organisatie van het Gastschrijverschap is in handen van de Rijksuniversiteit Groningen en Studium Generale Groningen.