Infoversum
Vrydemalaan 2
Groningen
Netherlands
Big Data
‘Big Data’ is een hippe term onder wetenschappers, marketeers, voorspellers en veiligheidsexperts. Maar wat houdt het precies in? Wat zijn de toepassingen?
De betekenis van Big Data lijkt afhankelijk van met wie je praat, maar grofweg gaat het om een verzameling van gegevens zo groot en complex dat het moeilijk wordt om te verwerken met traditionele managementsystemen. Een van de eerste vakgebieden die hiermee te maken kreeg is de astronomie, waar dataopslag exponentieel is toegenomen sinds de digitalisering. Maar inmiddels zijn dit soort gigantische data sets ook niet meer weg te denken uit medisch onderzoek, met als bekende voorbeelden de onderzoeksprojecten LifeLines en Trails. Ook speelt Big Data een steeds grotere rol in commercie. Jouw gedrag op internet levert waardevolle data voor marketeers en de immense datastromen die we met z’n allen genereren worden meer en meer gebruikt om consumentengedrag te voorspellen. Hoe snel gaan de ontwikkelingen rond Big Data? Is Big Data de uitkomst voor de ‘Big Questions’ in de wetenschap? Kan het een oplossing bieden voor medische vraagstukken? Wat zijn de kansen en bedreigingen?
Alex van den Berg gaat in gesprek met Edwin Valentijn, hoogleraar sterrenkunde aan de RUG, oprichter van het Infoversum en coördinator van Target, een van de grootste lopende publiek-private projecten in Nederland op het gebied van grootschalige data-beheer-en informatiesystemen; Chris Broekema, onderzoeker high-performance computing bij ASTRON, het Nederland Instituut voor Radio Astronomie; en Rick Koopman, ‘deep computing’-deskundige van IBM en expert op het gebied van Big Data technologieën, Big Data in business en de toekomstige trends in Big Data.