Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Tijd
20:00

Discipline

Nieuwe vormen in opvoeding en onderwijs
Marli Huijer



Datum: Woensdag 5 maart 2014
scheiding-lezing
We leven in een wereld van ongekende mogelijkheden voor kinderen en jongeren. We zouden grenzen moeten stellen door nieuwe vormen van discipline te ontwikkelen voor zowel opvoeding als onderwijs.

Lange tijd leek het of we in de opvoeding en het onderwijs zonder discipline konden. Maar daar komen steeds meer ouders, leerkrachten en beleidsmakers van terug. Zonder rust en discipline in de klas blijkt het lastig om te leren. Ook buiten school kost het jongeren moeite om zich te handhaven in de overvloed aan informatie, keuzes, eten, drinken, kleding, tijd en media. Toch is dat geen reden om voor ouderwetse tucht of het beschuldigende vingertje te pleiten. In hoeverre is het mogelijk om op nieuwe, minder strenge manieren over discipline te denken?
Welke verschillende soorten discipline zijn er? En hoe kan discipline worden uitbesteed aan de leer- en leefomgeving van jongeren?

Marli Huijer, filosoof/arts, is bijzonder hoogleraar filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en lector filosofie aan De Haagse Hogeschool. Ze is auteur van het recent verschenen boek Discipline. Overleven in overvloed.  Eerdere boeken van haar hand zijn Goudmijn van het denken (2012, met Frank Meester), Ritme (2011) en Opnieuw beginnen (2009, met Reinjan Mulder).

De Hanze Jeugdlezing is georganiseerd ism. het Lectoraat Integraal Jeugdbeleid van de Hanzehogeschool Groningen.

Interessante links
Homepage Marli Huijer
Website Haagse Hogeschool - Marli Huijer
Website Uitgeverij Boom - boek Discipline - Overleven in overvloed

Ook in deze serie

Zie ook

Ongoing program in English
Debates, talks and discussions
Towards a New Academia!
English

On the Night of the University the future of the Academia will be central theme of debates, talks and discussions.

Dick Swaab en Barend van Heusden
Nederlands

Hoe werkt ons brein? Wat leert Dick Swaab's nieuwe boek Ons creatieve brein ons over creativiteit en over kunst?