Skip to main content
In series
Nederlands
Time
15:30
Location

Auditorium
Van Doorenveste, Zernikeplein 11
Groningen
Netherlands

Tickets
Toegang gratis

Hanze Lezing De Tomaat

Annemieke Hendriks

De tomaat is de meest geliefde groente in Europa en Hollands nationale trots. Nederland is de grootste exporteur van tomaten ter wereld en behoort ook met tomatenzaad en kassen internationaal tot de top. Maar kunnen we nog van een Nederlandse, Belgische of Duitse tomaat spreken? Waarom gaan miljoenen vrijwel identieke tomaten heen en weer over het Europese continent?
De tomaat levert geld en genot op, maar veroorzaakt ook schade, bijvoorbeeld aan het milieu. Journalist Annemieke Hendriks volgde het leven van de tomaat van zaad tot supermarkt in Nederland, Duitsland, Roemenië, Spanje, Oostenrijk en andere landen. Op haar onderzoekstocht tekent ze indringende verhalen op van telers en handelaren, plukkers en politici, eco-activisten en kassenbouwers. Wie zijn de winnaars en wie de verliezers in de wereldwijde handel in tomaten? Welke mythen en misverstanden zijn er over de tomaat? Hoe gezond is een tomaat eigenlijk? Is de tomaat geneeskrachtig of juist een ziekteverwekkende ‘gifbal’? Is het een smakeloze ‘Wasserbombe’ zoals veel Duitsers beweren? En liggen er écht genetisch gemodificeerde tomaten in de schappen? Een onthullend verhaal over de bizarre handel in vers voedsel.

Annemieke Hendriks studeerde socioloog aan de RUG. Als journalist publiceert ze reportages, interviews en achtergrondverhalen in onder meer Vrij Nederland, Trouw, De Groene Amsterdammer, de Volkskrant en Vlaamse en Duitse kwaliteitsmedia. Ze werkte acht jaar aan haar project over de tomaat en publiceerde eind vorig jaar het boek De tomaat en de bizarre wereld van vers voedsel. 

Also in this series

Hanze Lecture
Frank Quix
English

The downfall in the retail sector seems to be unstoppable. The internet is often mentioned as the major disrupting factor. But, is this really the case?

Hanze Lecture
Erik Schoppen
Branding Trust
English

How do we make decisions in our consumer behavior, and how do we experience brands? The way we process cognitive information is key to understand consumer thinking.

See also

Inleiding Jos de Keijser
Documentaire en nagesprek
Nederlands

Bij de anonieme hulpdienst 113Online praten vrijwilligers met mensen die zelfmoordgedachten hebben.

Placeholder
Das Experiment | Die Welle | The Idiots
Nederlands

Het idee dat je zelf keuzes maakt is niet meer dan een illusie. Uit psychologische experimenten blijkt dat groepsgedrag bepalend is voor je mening en keuzes.