Skip to main content
Placeholder
In series
Nederlands

Hebbe Hebbe Hebbe...

Slaaf van reclame?
Bob Fennis

Reclame is in staat je te verleiden tot het kopen van gewenste, maar soms ook ongewenste producten en diensten. Telkens weer lukt het via reclameboodschappen om ons dingen aan te smeren waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. We doneren aan instanties waarvan we nog niet eerder hadden gehoord, we kopen producten die we niet nodig hebben en we stemmen op politieke kandidaten met een bedenkelijke reputatie. Constant worden we blootgesteld aan verschillende reclameboodschappen en advertenties, maar wat voor invloed heeft dit op ons gedrag? Wetenschappelijk onderzoek geeft inzicht in de psychologie achter ons consumentgedrag en de werking van reclameboodschappen. Psychologische processen spelen een rol bij beïnvloeding, maar ook bij de weerstand tegen beïnvloeding. Wanneer is een reclame effectief, wat werkt en wat niet? Wanneer gaan consumenten overstag en wanneer ervaren zij weerstand? En hoe kan je als marketeer die weerstand verminderen?

Bob Fennis is hoogleraar Consumer Behaviour aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarvoor was Fennis als universitair hoofddocent verbonden aan de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. Hij studeerde sociale psychologie aan de Universiteit Utrecht en communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

See also

Michael Tomasello
On the Origins of Culture and Cognition
English

Why do the minds and societies of apes and humans differ as much as they do? Simply saying that humans are more intelligent does not yet explain how this situation evolved.

Kenniscafé Groningen
Franjo Weissing, Ralf Cox en Bernard Nijstad
Nederlands

Samenwerken, we kennen het allemaal met wisselende succeservaringen. Toch zijn we als sociale soort zo succesvol door ons vermogen samen te werken en te leren van anderen.