Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Tijd
20:00
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€ 4,- / € 2,- SG-kortingspas / studenten gratis

Zo werkt aandacht

Stefan van der Stigchel

Reclameborden, Facebook-meldingen, websitebanners en verkeerslichten: onze ogen worden elke dag gebombardeerd met visuele informatie. Maar wat bepaalt wat ons opvalt en wat we negeren?

Cognitief psycholoog Stefan van der Stigchel bespreekt hoe we (digitale) informatie verwerken, waarom onze ogen meer zien dan we verwerken en wat voor gevolgen dit heeft in het dagelijks leven. Aandacht is iets heel fragiels dat al door één piepje van je smartphone teniet gedaan kan worden. Hoe kun je je wapenen tegen dit soort afleiders? Hoe werkt aandacht eigenlijk? En welke trucs halen ‘aandachtsarchitecten’, zoals reclamemakers, websitebouwers, app-ontwikkelaars en verkeersdeskundigen, uit de kast om onze aandacht te trekken?

Stefan van der Stigchel is universitair hoofddocent Experimentele Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij staat aan het hoofd van de onderzoeksgroep AttentionLab die bekijkt hoe aandacht en visueel bewustzijn samen ons beeld van de wereld tot stand brengen.

Ook in deze serie

Zie ook

Bruno Latour
On the Forms of Knowledge Proper to Religious Beings
English

Is it possible to describe the relation between believers and their divinities in a more nuanced way, rather than sticking to the dichotomy of ‘knowledge’ versus ‘belief’?

Wiggele Wouda
Het tv-interview als strategisch wapen
Nederlands

Als een politicus in verkiezingingstijd wordt geïnterviewd voor de televisie, raakt de politieke werkelijkheid uit beeld. Weten we wel waar we naar kijken?