Overslaan en naar de inhoud gaan
In serie
Nederlands

Gevoelens zijn feiten

Het tv-interview als strategisch wapen
Wiggele Wouda

Als een politicus in verkiezingingstijd wordt geïnterviewd voor de televisie, raakt de politieke werkelijkheid uit beeld. Weten we wel waar we naar kijken?

Als een politicus in verkiezingstijd wordt geïnterviewd voor de televisie, raakt de politieke werkelijkheid uit beeld. Campagneteam en redactie onderhandelen van tevoren over zoveel zaken, dat elk signaal, elke setting een bredere en diepere betekenis krijgt. Over ieder detail is nagedacht, meer dan de televisiekijker ooit bewust zal merken. Beeldtaal dicteert met straffe hand de taal van de inhoudelijke conversatie. Hoe wordt het spel tussen journalisten, programmamakers en campagnestrategen gespeeld? Tot hoever laat een journalist zich manipuleren door een spindoctor en andersom? Weten we wel waar we naar kijken? Of kijken we gewoon naar wat we al lang denken te weten? In een openbaar college analyseert journalist, mediatrainer en docent communicatie en media Wiggele Wouda het politieke televisie-interview als strategisch wapen.

Wiggele Wouda is docent aan het Instituut voor Communicatie Media en ICT van de Hanzehogeschool Groningen en docent aan de faculteit Domein Media van Hogeschool Inholland te Amsterdam. Daarnaast heeft hij zijn eigen communicatie- en mediatrainingsbureau (www.WiggeleWouda.nl) en is hij de initiatiefnemer en oprichter van Mediastiek; een communicatiespecialisatie van het ICMI Hanzehogeschool. Wiggele Wouda  schrijft veel over theater, toneel en cabaret en is in zijn vrije tijd singer songwriter.

 In de serie Topdocenten geven de beste docenten uit het hoger onderwijs een aansprekende gastles.

Interessante links
Website Wiggele Wouda
Website over het project mediastiek van de Hanzehogeschool

Ook in deze serie

Zie ook

Eva Waterbolk, Franciska de Beer e.a.
Collector’s Items op de Europese Nacht van de Onderzoekers
Nederlands

Een wasmodel van een zwangere vrouw, Heymans’ mysterieuze meetapparaten en walvisbotten.

Placeholder
Felix Meurders, Renzo Veenstra, Dr.Wander Jager, Freek Vosjan
Over de (on)macht van de consument
Nederlands

Kinderarbeid, milieuverontreiniging, dierproeven, uitbuiting… Vaak weten we niet hoe producten die we kopen tot stand zijn gekomen.