Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
Thema
Nederlands

Najaarsklassiekers

Le Salaire de la Peur | Glimlach van een zomernacht | Cet obscur Object de Désir

3x film met inleiding

Oktober/november/december 2005
Er zijn klassiekers uit de filmgeschiedenis die regelmatig worden vertoond op TV of die bij videotheken te huur zijn. Iedereen met een beetje interesse voor de geschiedenis van de film zag misschien wel eens een film van Fellini of van Hitchcock. Maar een iets minder courante klassieker bezoeken in een bioscoop - de plek waar goede films voor bedoeld zijn – dat kan nog maar zelden. Voor veel klassiekers bieden zelfs de TV en de videotheek geen soelaas. Er zijn stapels invloedrijke films waar bioscopen, filmhuizen en omroepen niet aan durven en die dus jaren onbekeken op de plank blijven liggen. Images en Studium Generale vonden dat onverteerbaar. Ze besloten in Groningen zes keer per jaar een filmklassieker te vertonen: drie in het najaar en drie in het voorjaar.


Le salaire de la peur (Wages of Fear)
Regie: Henri-Georges Clouzot  (Frankrijk, 1953, zwart-wit 156 minuten, Frans/Engels gesproken, Engels ondertiteld)
Inleiding: Ronald Ockhuysen
scheiding-lezing
Datum: Woensdag 26 oktober 2005
scheiding-lezing
Een van de meest zenuwslopende en opwindende films ooit gemaakt. Tijdens werkzaamheden aan een boorplatform in de Zuid-Amerikaanse jungle is een brand uitgebroken die met een beetje water niet te blussen is. De enige oplossing is een lading nitroglycerine. Door de oliemaatschappij worden vier mannen ingehuurd om deze zeer explosieve lading in twee vrachtwagens naar de plaats van bestemming te brengen. De route gaat door onherbergzaam gebied met hobbelige wegen, waarbij de kleinste oneffenheid en de geringste onverwachte beweging dodelijk kan zijn. Tussen de mannen, die er alles voor over hebben om de begeerde 2000 dollar op te strijken, ontwikkelt zich tijdens de reis een intense rivaliteit. Dit kille en bloedstollende meesterwerk van Henri Georges Clouzot won in 1953 de Grote Prijs tijdens het filmfestival in Cannes.

Ronald Ockhuysen is filmjournalist van De Volkskrant en voorzitter van de Kring van Nederlandse Filmrecensenten.


Glimlach van een zomernacht (Sommarnattens leende)
Regie: Ingmar Bergman (Zweden, 1955, zwart-wit 108 minuten)
Inleiding: Marjoleine de Vos
scheiding-lezing
Datum: Woensdag 23 november 2005 
scheiding-lezing
Een advocaat van middelbare leeftijd belandt met zijn nog maagdelijke bruid op een feestje van de moeder van zijn vroegere minnares. Onder invloed van de midzomernacht formeren en herformeren de gasten zich in nieuwe en oude koppels. Bergmans elegante relatiekomedie bevat veel elementen die ook in zijn latere films aan bod komen. Maar deze keer leidt dat niet tot zwaarmoedige filosofie en dramatische spanning. Glimlach van een zomernacht biedt een luchtige, ironische kijk op door de maatschappij gehanteerde normen en waarden. 
 
Marjoleine de Vos is redacteur kunst bij NRC Handelsblad. Ze schrijft over kunst, literatuur en koken, en heeft een tweewekelijkse column op de opiniepagina. Een selectie uit deze columns werd gebundeld in Nu en altijd: bespiegelingen (2000). In 2000 verscheen haar eerste poëziebundel Zeehond graag, in 2003 gevolgd door Kat van sneeuw.
 

Cet obscur objet du désir Regie: Luis Buñuel (Spanje, 1977, kleur 102 minuten)
inleiding: Hub. Hermans
scheiding-lezing
Datum: Woensdag 21 december 2005 
scheiding-lezing
Dat de keurige gesoigneerde heer met hoed en wandelstok die zojuist in de trein is gestapt een emmer water leeggiet op het hoofd van een vrouw die de trein probeert te halen, leidt natuurlijk tot verbazing bij zijn medepassagiers. Dus legt de man (prachtige rol van Fernando Rey) even uit hoe dat zit. De vrouw is Conchita, een Spaanse schone die hij leerde kennen in de tijd dat zij hem als kamermeisje diende. Uit zijn verhaal komt Conchita (gespeeld door twee actrices) naar voren als een vrouw met twee wel heel verschillende kanten: ze is zowel grappig, gewillig en vurig als gereserveerd, koud en bovenmatig preuts. Mooie, licht bijtende bourgeois zedenschets werd de laatste film van het Spaanse genie Luis Buñuel.

Hub. Hermans is hoogleraar moderne Romaanse cultuur- en letterkunde. Hij promoveerde op het politieke theater van de Spaanse dichter Rafael Alberti. Behalve met de Spaanse cultuur- en letterkunde houdt hij zich bezig met de eigentijdse Latijnsamerikaanse cultuur.

Zie ook

Placeholder
Marjolijn Verspoor, Diette Doesburg-Maas, Lies Wesseling
Nederlands

Voor de meeste vrouwen is zelfontplooiing een vanzelfsprekendheid geworden. Na het afronden van hun studie gaan ze op zoek naar een baan.