Overslaan en naar de inhoud gaan
In serie
Nederlands
Tijd
20:00
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€3,- | gratis voor studenten en SG-kortingspashouders

Waarneming als 'augmented reality'

De invloed van gevoel en omgeving
Jacob Jolij

Niet alleen geheugen speelt een rol in hoe het brein onze werkelijkheid creëert. Ook stemming, emoties, en vooral onze sociale omgeving zijn belangrijk bij het tot stand komen van onze waarneming.
Onze ogen en ons brein werken niet als een videocamera: wat we zien is niet de werkelijkheid zoals die echt is. Binnen de psychologie en neurowetenschappen is er inmiddels een behoorlijke consensus dat ons brein zintuiglijke prikkels op een vrij luie manier verwerkt: ons brein raadt vooral de betekenis van prikkels. Dat raden, zo stellen veel wetenschappers, gebeurt vooral op grond van eerdere ervaringen. Recent onderzoek toont aan dat niet alleen geheugen een rol speelt in hoe het brein onze werkelijkheid creëert. Stemming, emoties, en vooral onze sociale omgeving zijn ook belangrijk bij het tot stand komen van onze waarneming. Eigenlijk bouwen onze hersenen een soort 'augmented reality' om zo een werkelijkheid te creëren die zo goed mogelijk past bij onze huidige stemming en omgeving.

Jacob Jolij is universitair docent psychologie aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de RUG. Hij onderzoekt hoe wat mensen geloven en voelen invloed heeft op hoe ze de wereld waarnemen. Deze vragen onderzoekt hij met onderzoekstechnieken als EEG (hersengolven) en magnetische hersenstimulatie (TMS). Jolij is gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam, bij prof. dr. Victor Lamme, en heeft voor hij in 2008 naar Groningen kwam gewerkt in laboratoria in Zwitserland en Engeland.

Ook in deze serie

Whee Ky Ma
Hoe ons brein visuele signalen interpreteert
Nederlands

Onze hersenen gebruiken een slimme strategie die gebaseerd is op waarschijnlijkheid om onzekere zintuiglijke informatie op de best mogelijke manier te interpreteren.

Zie ook

Hanze Lecture
Erik Schoppen
Branding Trust
English

How do we make decisions in our consumer behavior, and how do we experience brands? The way we process cognitive information is key to understand consumer thinking.