BrugsmaBorg
Zernikeplein 9
Groningen
Netherlands
Welkom in de betekeniseconomie!
Bedrijven die zich louter richten op winstmaximalisatie hebben hun langste tijd gehad. Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft de toekomst, zoals populaire bedrijven als Tony Chocolonely, Dopper en de Vegetarische Slager al laten zien. Na de agrarische economie, de industriële economie en de kenniseconomie koersen we af op een betekeniseconomie met een vorm van ondernemen waar niet alleen een kleine groep aandeelhouders beter van wordt, maar de hele wereld. In de betekeniseconomie ligt de focus niet langer op zoveel mogelijk geld en winst, maar op zoveel mogelijk maatschappelijke meerwaarde en geluk. Het tipping point van de betekeniseconomie ligt volgens Aaron Hurst, de bedenker van de purpose economy, rond 2020. Uit enquêtes blijk dat meer dan de helft van de CEO’s gelooft dat betekenis de nieuwe aanjager van de economische ontwikkeling is.
Wat is de betekeniseconomie precies en hoe bereiken we een versmelting van zakelijke en maatschappelijke belangen? Bedrijfsadviseur Kees Klomp laat zien dat de opkomst van maatschappelijk engagement richtinggevend is voor de economie van de komende decennia.
Kees Klomp is bedrijfsadviseur en schrijver van de succesvolle boeken Handboek betekenisvol ondernemen (2016) en Pioniers van de nieuwe welvaart (2018). Tot 2005 was hij strategiedirecteur bij reclamebureau TBWA. Hij nam ontslag en ontwikkelde zich tot een expert op het gebied van betekenisvol ondernemen, op basis van een boeddhistische levensovertuiging. Klomp werkt als directeur bij SMO, de zakelijk-maatschappelijke denktank van de Erasmusuniversiteit.
Huub Danker, penningmeester van HMV Actis, en Tim de Vries, penningmeester van HSE Faktor, geven een reactie.