Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
Nederlands

Is de seksuele revolutie doorgeslagen?

De emancipatoire sensualiteit van de moslima
Naema Tahir, met reacties van Elsbeth Etty en Larissa Pans

In het sprookje Maagdensteeltje uit de bundel Groenkapje en de bekeerde Wolf  beschrijft Naema Tahir het verhaal van een meisje dat opgevoed wordt door twee moeders; een westerse feministe en een traditionele moslima.

De westerse feministe wil dat haar dochter zich ontdoet van haar maagdelijkheid en van seks geniet. De traditionele moslima daarentegen wil dat haar dochter zich kuis gedraagt en maagd blijft; haar dochter mag mannen hoogstens met sensualiteit bejegenen, maar nooit met haar seksualiteit te koop lopen. De vrouw is anders dan de man en heeft een andere behoefte in haar beleving van seksualiteit. 

Het verhaal verbeeldt hoe een oosterling en een westerling seksualiteit bezien. In het Westen is het gangbaarder liefde en seksualiteit te consumeren en niet uit te stellen tot het huwelijk. Seks is sedert de Seksuele Revolutie vrij beschikbaar. In de moslimtraditie is de vrouw niet gelijk aan de man maar gelijkwaardig. Ze dient beschermd te worden, ook waar het de beleving van haar seksualiteit betreft. Een moslima mag haar seksualiteit louter ontdekken en verkennen binnen de bescherming van een huwelijk. Dat vele moslima's vandaag de dag nog steeds als maagd trouwen is een indicatie dat zij geloven dat de vrouwelijke seksualiteit beschermd dient te worden. Dat is beter voor haar en voor de samenleving als geheel.

 

Zou het ook voor de westerse jongeren niet gezond zijn om wat behoedzamer om te gaan met hun lichaam? Met liefde, relaties, seksualiteit? Is het denkbaar dat uitstel van genot, onthouding zelfs, het leren verlangen naar in plaats van te consumeren, nog een plaats krijgen in een samenleving waar alles mag, ja zelfs moet?

Naema Tahir werd geboren in Groot-Brittannië en verhuisde met haar Pakistaanse ouders naar Nederland. Zij werkte als mensenrechtenjuriste voor verschillende Nederlandse ministeries, de Verenigde Naties en de Raad van Europa. In 2005 debuteerde ze met de essaybundel ‘Een moslima ontsluiert’. Daarna publiceerde ze opzienbarende erotische verhalen in ‘Kostbaar bezit’,  de roman ‘Eenzaam heden’ en de sprookjesbundel ‘Groenkapje en de bekeerde wolf’.

Elsbeth Etty is journaliste, columniste en literair criticus van NRC Handelsblad. Sinds 2004 is zij bijzonder hoogleraar literaire kritiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2007 verscheen haar roman ‘Maak jezelf maar klaar’.

Larissa Pans is journalist en redacteur van het tijdschrift Esta. Zij is een van de opstellers van het manifest ‘Seks moet weer haute couture worden’.

Aletta Jacobs en de Aletta Jacobs Lezing
In 1871 werd Aletta Jacobs (1854-1929) als eerste vrouwelijke student toegelaten tot de Groningse universiteit. Zij studeerde geneeskunde en promoveerde op 8 maart 1879. Sinds 1982 organiseert Studium Generale Groningen de Aletta Jacobs Lezing als eerbetoon aan haar persoon en werk.

 


 

Ook in deze serie

Zie ook

Placeholder
Martin van Creveld, Hans Achterhuis
English

In theory, war is simply a means to an end, a rational, if very brutal, activity intended to serve the interests of one group of people by killing, wounding, or otherwise incapa

Placeholder
Thijs Römer
Anarchistisch Theater of Theater van de nieuwe stempel
Nederlands

Anarchistisch theater…..wat is dat? Je niet aan de regels houden? Geen oordelen? Geen mores? Naakt over het toneel rennen? Onbegrijpelijke teksten?