Skip to main content
Theme
Nederlands
Location

Willem-Alexander Sportcentrum, grote zaal
Zernikeplein 17
Groningen
Netherlands

Tickets
Toegang is gratis, geen voorverkoop. Komt allen, maar vol = vol!

Jan Jaap van der Wal spreekt vrijuit

Optreden & gesprek
Jan Jaap van der Wal

Cabaretier Jan Jaap van der Wal zet met een kort optreden het publiek op scherp. Daarna gaat hij in gesprek over het thema vrijheid van meningsuiting. Waar liggen de grenzen?
Joden, christenen, moslims, Belgen, Marokkanen, homo’s, uitkeringstrekkers, politici en gehandicapten, zo ongeveer iedere bevolkingsgroep is wel eens mikpunt van spot tijdens een cabaretvoorstelling. Vrijheid van meningsuiting is op het Nederlandse cabaret- en comedypodium een groot goed. Maar soms gaat een grappenmaker over de grens. Dan laait de discussie over wat we wel en niet mogen zeggen hoog op. Maar waar ligt die grens en wie bepaalt die? Mogen cabaretiers meer dan bijvoorbeeld journalisten of politici? En ligt zelfcensuur, sinds de aanslagen in Parijs en Kopenhagen, op de loer?
In dit ‘vrijheidscollege’ spreekt cabaretier, stand-up comedian en radio- & tv-maker Jan Jaap van der Wal vrijuit. In een kort optreden zet hij het publiek op scherp. Daarna gaat hij in gesprek met Vladimir Bartelds (journalist en docent aan de Hanzehogeschool) en krijgt het publiek ruim de gelegenheid om vragen te stellen.

Jan Jaap van der Wal is een stand up comedian, cabaretier en radio- en TVmaker.  Hij tourde met onder meer de shows: Zonder band, Onderbewust en BSUR. Vanaf 2014 gaat hij onder de naam ‘Dystopia’ de clubs in met een stand up show. Van 2006-2014 was Jan Jaap van der Wal naast al zijn bezigheden ook nog artistiek leider van de Comedytrain. Hij maakt veelvuldig zijn opwachting op televisie (Dit was het nieuws - tot 2011, als tafelheer bij DWDD) en verzorgde de Oudejaarsconferences van 2007 en 2009.

Also in this series

See also

Navid Kermani interviewed by Andreas Blühm
Christian Art Through Muslim Eyes
English

In his book Ungläubiges Staunen (Awe and Disbelief; not yet available in English), Navid Kermani comes face to face with great and lesser-known masterpieces of