Skip to main content
Theme
In series
Nederlands
Time
15:30 – 17:00
Location

Energy Academy
Nijenborgh 6
Groningen
Netherlands

Tickets
Gratis

Jeugdhulp zonder dwang

Peter Dijkshoorn

In de Jeugdwet van 2015 droeg de overheid de verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg over aan de gemeenten. Dit was een grote stap, die voor alle betrokkenen moeilijk was en misschien wel te moeilijk. In ieder geval zijn er nu grote problemen, niet alleen financieel, maar in de praktijk ook voor kinderen, ouders en hulpverleners. Zo worden kinderen nog te vaak uit huis geplaatst terwijl dit vaak averechts werkt. Ook is er te weinig aandacht voor de samenhang tussen psychische problemen en opvoedproblemen. Is er weer een stelselwijziging nodig om uit deze problemen te komen? Kinder- en jeugdpsychiater Peter Dijkshoorn pleit, in plaats van weer veranderingen door te voeren, voor een streven naar grote doelen en een betere samenwerking van professionals met financiers. Een verandering van wet is niet nodig, wel een verandering van mindset. Welke doelen staan voorop en hoe gaan we die realiseren?

Peter Dijkshoorn is kinder- en jeugdpsychiater en bestuurder van Accare. Hij is voor de VNG ‘ambassadeur lerend jeugdhulpstelsel’ en in dat kader lid van o.a. K-eet en STROOMop, de groepen professionals die zich bezighouden met respectievelijk betere zorg voor kinderen met eetstoornissen en kinderen die in gesloten jeugdzorg verblijven en vooral ervoor te zorgen dat minder kinderen deze zorg nodig hebben.

Deze Campus Talk, voorheen Hanzejeugd Lezing, is georganiseerd in samenwerking met het Lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving van de Hanzehogeschool Groningen.
 

Also in this series

Aldo Houterman
Nederlands

Ons lichaam vinden we belangrijker dan ooit. We hebben met z’n allen nog nooit zoveel gesport en we letten nauwkeurig op onze voeding.

See also

Kenniscafé Groningen
Esther Hartman, Manon Hilbrands, Aafke van Mourik Broekman
Nederlands

Leerlingen die drie maal per week al bewegend taal- en rekenles krijgen, kunnen beter rekenen en spellen.