Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Tijd
20:00 – 21:30
Locatie

Academy Building
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€4,- / €2,- met SG-kortingspas / gratis voor studenten

Morbide Nieuwsgierigheid

Suzanne Oosterwijk

Mensen kiezen er vaak bewust voor om zichzelf bloot te stellen aan nare beelden of gruwelijke verhalen. Waarom zijn mensen toch zo nieuwsgierig naar het leed van anderen? Sociaal psycholoog Suzanne Oosterwijk (UvA) onderzoekt of de aantrekkingskracht van het leed van anderen – de morbide nieuwsgierigheid - mogelijk een functie heeft.

In het dagelijks leven komen mensen regelmatig in aanraking met het leed van andere mensen. In deze situaties hebben mensen een keuze: ze kunnen wegkijken, zappen, de krant dichtdoen, of de link negeren. Maar dit is niet wat er gebeurt. Mensen kiezen er vaak voor om zichzelf bloot te stellen aan nare beelden of gruwelijke verhalen. Deze nieuwsgierigheid naar dood, geweld of lichamelijk letsel wordt ook wel “morbide nieuwsgierigheid” genoemd. Hoe kun je morbide nieuwsgierigheid meten in het lab? Welke persoonlijkheidskenmerken hangen ermee samen? Wordt morbide nieuwsgierigheid beïnvloedt door de emoties van andere mensen in de sociale omgeving? Is het anders dan “gewone nieuwsgierigheid”? En tenslotte, heeft het leed van anderen informatieve waarde?

Suzanne Oosterwijk werkt als assistent professor bij de vakgroep Sociale Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is lid van het Amsterdam Interdisciplinary Center for Emotions (AICE) en het Amsterdam Brain and Cognition Center (ABC).

Zie ook

Navid Kermani interviewed by Andreas Blühm
Christian Art Through Muslim Eyes
English

In his book Ungläubiges Staunen (Awe and Disbelief; not yet available in English), Navid Kermani comes face to face with great and lesser-known masterpieces of

Placeholder
Dr. Aukje Holtrop
Biografie en film over een bijzondere vrouw
Nederlands

Nynke van Hichtum was niet alleen de schrijfster van Afke's Tiental, het kinderboek over 'het Friesche arbeidersleven' dat in 1903 verscheen en tot de dag van vandaag w

Alex Haslam
Identity, Influence and Power
English

Leadership is not simply about getting people to do things. It is about getting them to want to do things. Leadership is not an “I-thing”; it is very much a “we-thing”.