Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Tijd
17:00 – 18:15
Locatie

Livestream vanuit Forum Groningen
Online
Nederland

Tickets
Gratis livestream (via deze pagina)

Onderwijs 2.0

Hoe ziet ons toekomstige onderwijs eruit?
Hilda Amsing, Henderien Steenbeek e.a.

In het voorjaar moest het onderwijs door de corona crisis ineens online en op afstand plaatsvinden. Voor de crisis werd al veel gesproken over digitalisering van onderwijs, maar dit was ineens wel heel drastisch. Het onderwijs kampt al jaren met problemen, maar afstandsonderwijs lijkt problemen als ongelijke kansen nog eens te benadrukken. Uit onderzoek van onderwijsinspectie blijkt verder dat de leesvaardigheid bij kinderen achteruit holt. Hoe kunnen we het tij keren? De afgelopen jaren zijn er verschillende initiatieven geweest om het onderwijs te vernieuwen en momenteel wordt het nationale onderwijscurriculum herzien. Wat zijn de nieuwe ideeën? Hoe gaan we leerlingen voorbereiden op een toekomst in een steeds veranderende maatschappij?

In dit Kenniscafé gaat Alex van den Berg in gesprek met Hilda Amsing, Onderwijsdirecteur Pedagogische en Onderwijswetenschappen bij de Rijksuniversiteit Groningen, over de geschiedenis van het onderwijs, met name de ontwikkeling van het algemeen vormend voortgezet onderwijs, kansengelijkheid en onderwijsvernieuwing; Henderien Steenbeek, ontwikkelingspsycholoog en lector Leren & Gedrag aan de Hanzehogeschool Groningen, over haar onderzoek naar interactieprocessen als motor van ontwikkeling, in onderwijsleer- en spel-contexten; en Hanke Korpershoek, adjunct hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, over onderwijsinnovatie en onderwijsverbetering.

In het Kenniscafé praten we elke maand met Groningse wetenschappers en onderzoekers over actuele thema's. Het Kenniscafé wordt georganiseerd i.s.m. Science LinX en Forum Groningen en wordt ondersteund door het Akkoord van Groningen.

Illustratie: Yvette Compaijen

N.B. Bij dit Kenniscafé is het mogelijk na afloop via Teams na te praten in de volgende sessies:

Napraatsessie 1. Hanke Korpershoek en Alex van den Berg 
Hanke is een onderzoek aan het opzetten waarin ze kijkt hoe scholen het onderzoeksmatig werken het beste kunnen invoeren. Alex van den Berg is didactor bij Openbaar Onderwijs Groningen. Onderzoeksmatig werken (gebruik maken van resultaten uit onderzoek en in je eigen lessen gegevens verzamelen) staat hierin centraal. Deze nazit concentreert zich op dit thema in het voortgezet onderwijs. 

Napraatsessie 2. Henderien Steenbeek en Maaike Nederstigt 
​Maaike Nederstigt werkt als primor voor Openbaar Onderwijs. Zij werkt in die rol nauw samen met het lectoraat 'Leren en gedrag' van Henderien Steenbeek. In deze nazit gaan ze in op de samenwerking. Hoe kan het primair onderwijs profiteren van de inzichten van het lectoraat en andersom.  

Napraatsessie 3. Hilda Amsing en Tom Drukker
​Hilda Amsing praat verder over de ontwikkelingen in het onderwijs waarbij onder meer de functie van het onderwijs aan bod komt. Selecteren we niet te vroeg? Hoe leiden we op tot burgers die goed kunnen functioneren in de maatschappij?

Ook in deze serie

Jetse Goris in gesprek met Marloes Emous, Anton Scheurink en Andrea Werkman
Nederlands
Meer dan de helft van de volwassenen in Nederland is te zwaar. Hoewel we allerlei campagnes lanceren om gezond gedrag te stimuleren, zijn ze vaak niet effectief genoeg. Wat kunnen doen zodat zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om lichter door het leven te gaan?

Zie ook

Martha Nussbaum | Co-speaker: Liesbeth Korthals Altes
Why Democracy Needs the Humanities
English

The value of the arts is no longer self-evident, nor is research and education in the arts.