Skip to main content

Quentin Tarantino

Ronald Rovers

Is Quentin Tarantino een over het paard getilde postmoderne cinefiel of een belangrijke regisseur met een eigen verhaal? Of allebei? En wat is dat eigen verhaal dan? Voor de ene criticus is zijn nieuwste film Inglourious Basterds aanleiding om Tarantino een idiot de la cinematheque te noemen en hem morele lafheid te verwijten, terwijl de andere juist de morele kracht van de film prijst. Hoe passen Kill Bill en Jackie Brown in zijn oeuvre? En waarom is Jackie Brown volgens velen zijn beste film? Niemand kon vijftien jaar geleden om de kracht van Pulp Fiction heen. Maar dat wil niet zeggen dat we zijn andere films kritiekloos moeten toejuichen. Een analyse van Tarantino’s brein, soms met een fileermes en dan weer met een bazooka.

Ronald Rovers is filmcriticus voor nationale en internationale tijdschriften en websites. Hij heeft gewerkt voor oa. NRC, Filmkrant en NPS cultura.

 

Also in this series

See also

Nigel Hamilton
The Empire strikes back?
English

The twentieth century has been called 'the American Century', and award-winning biographer Nigel Hamilton now gives us the lives of the twelve men who presided over America

Baudewijntje Kreukels en Mark Hommes
Nederlands

Wat is transgender precies? Wat is er bekend over de oorzaken? En met welke vooroordelen hebben transgenders te maken?

Stefan Schevelier
Johan Huizinga's Homo Ludens in the 21st Century
English

During the COVID-19 pandemic, people had to stay indoors as much as possible. To pass the time, we massively turned to Netflix, books, knitting and… video games!